Egzamin praktyczny - prawo jazdy kat.B WORD Bytom

Strona przeznaczona jest dla osób przygotowujących się do egzaminu na Prawo Jazdy Kat.”B”. 
Opracowanie wszystkich materiałów – Instruktor nauki jazdy Kat.B  Janusz Stasiaczek – prawa autorskie.

Na Stronie Głównej znajduje się spis wszystkich zagadnień.
Na podstronie – Egzamin – opisałem:
1.Kolejność przebiegu egzaminu: § 9.1
Tabela 2 - kolejność na placu manewrowym
Tabela 4 - kolejność:
- sprawdzanie płynów w pojeździe - Toyota Yaris + odpowiedzi + zdjęcia,
- włączanie poszczególnych świateł - Toyota Yaris + opis + zdjęcia,
- przygotowanie się do jazdy – kolejność czynności,
- jazdę pasem ruchu do przodu i tyłu „łuk”
- ruszanie na wzniesieniu (tzw. ręczny)
2. Tabela 7 - program egzaminacyjny w ruchu drogowym,
3. Kryteria oceniania na egzaminie:
- przerwanie egzaminu Art.52.2.
- Tabela 1 naruszenie przepisów ruchu drogowego skutkujące przerwanie egzaminu,
- wynik pozytywny egzaminu.
- wynik negatywny egzaminu,
4. Ponadto umieściłem:
- arkusz przebiegu egzaminu praktycznego
- komentarz WORD Katowice dotyczące sposobu oceniania,
- wskazówki dotyczące jazdy egzaminacyjnej,
- są opisane nietypowe sytuacje, które mogą się zdarzyć na egzaminie - wskazówki,
- najczęściej popełniane błędy,
- radzenie sobie ze stresem,
- zdjęcia placu manewrowego WORD Bytom,


 

Zasady przeprowadzania egzaminu praktycznego dla kat. B od 19 stycznia 2013r
Na stronie znajdują się najważniejsze informacje dotyczące egzaminu.
Jeżeli kogoś interesują pozostałe szczegóły, znajdzie je w rozporządzeniu.

isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet

Dz.U. 2012 nr 0 poz. 995
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 13 lipca 2012 r.
w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami,

Rozdział 5
Warunki i tryb przeprowadzania części praktycznej egzaminu państwowego

§ 23. 1. Część praktyczna egzaminu państwowego polega na:
1) wykonaniu na placu manewrowym zadań określonych:
a) dla prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1 lub B w tabeli nr 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia - zgodnie z techniką kierowania pojazdem i kryteriami określonymi w tabeli nr 4 załącznika nr 2 do rozporządzenia,

Tabela 2              Od 19.01.2013r  
Poz.
Zadania egzaminacyjne
Kategorie prawa jazdy
 
2  (kolejność czynności musi być zachowana)
 
2
1) Sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy;
2) Przygotowanie się do jazdy,
Wszystkie
3
3) Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu,
B, B1, C, C1,D, D1, T, B+E, C+E,
7 4) Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu, B, B1, C, C1,D, D1, T, B+E, C+E,
 
Tabela 4 - Kryteria      Od 19.01.2013r  

Wskazówka - dodano 14.01.13r
Na egzaminie egzaminator decyduje:
Czy silnik podczas sprawdzania płynów i świateł ma pracować, czy ma być wyłączony.
Jeżeli egzaminator zostawił włączony silnik, to płyny i światła sprawdzasz na włączonym silniku.
Jeżeli egzaminator wyłączył silnik to sprawdzasz na wyłączonym silniku.
Sam(a) nie podejmujesz żadnych decyzji, wszystko za zgodą egzaminatora.


1.1 1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.
Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić
2 wybrane losowo elementy
z następujących :


1 - Sprawdzasz jeden element z następujących: ( płyny Toyota Yaris nowa)



a) poziom oleju w silniku,
Odp. Poziom olej sprawdzamy przy użyciu miarki do pomiaru poziomu oleju (inna nazwa - wskaźnik do pomiaru poziomu oleju ) – wskazujesz gdzie się znajduje.
Tylko omawiasz -
1 - wyciągamy miarkę 2 – wycieramy miarkę 3 – wkładamy w to samo miejsce do oporu
4 - wyciągamy i sprawdzamy czy olej znajduje się pomiędzy min. a max.
Olej musi się znajdować pomiędzy min. a max.

Olej uzupełniamy odkręcając korek wlewu oleju - wskazujesz.
Chyba że egzaminator poprosi osobę zdającą egzamin, żeby zademonstrowała w jaki sposób sprawdza się poziom oleju w silniku.

Dodatkowe pytanie.
Jakie warunki trzeba spełnić aby sprawdzić prawidłowo poziom olej w silniku.
Odp. 1 - Silnik musi być wyłączony 2 silnik musi być zimny 3 pojazd musi stać na równym poziomym podłożu.
Nie spełniając powyższych warunków pomiar poziomu oleju jest niewłaściwy, niemożliwy.
Dodatkowe pytanie.
Jaki olej dolewamy do silnika.
Odp. Taki sam jaki znajduje się w silniku np. takim jak zaleca producent, jak był wcześnie zastosowany,
Jeżeli w silniku znajduje się olej syntetyczny uzupełniamy syntetycznym.
Jeżeli w silniku znajduje się olej półsyntetyczny uzupełniamy półsyntetycznym.
Jeżeli w silniku znajduje się olej mineralny uzupełniamy mineralnym.

b) poziom płynu chłodzącego,
Odp. Wskazujesz zbiornik – omawiasz i wskazujesz – płyn powinien się znajdować pomiędzy min. a max.
W chwili obecnej jest …….


   


c) poziom płynu hamulcowego,
Odp. Wskazujesz zbiornik – omawiasz i wskazujesz  – płyn powinien się znajdować pomiędzy min. a max.
W chwili obecnej jest …….


  


d) poziom płynu w spryskiwaczach, osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu,
Odp. Wskazujesz zbiornik – otwierasz zbiornik – stwierdzasz obecność płynu.
Gdy płyn jest niewidoczny, najlepszym sposobem na upewnienie się, jest dolanie płynu do pełna.
Gdy płyn jest widoczny w zbiorniku, stwierdzasz że jest.
Ponad program:

- dodatkowo po uruchomieniu silnika możemy sprawdzić czy spryskiwacz działa.
- zimą stosujemy płyn zimowy niezamarzający, latem płyn letni.


       


e) działanie sygnału dźwiękowego,


 
Stwierdzasz czy jest sprawny.



2- Sprawdzenie działania jednego światła z następujących: (Toyota Yaris)


Wskazówka - uwaga -  dodano 26.09.2012r
Niektórzy egzaminatorzy przy sprawdzaniu świateł zamiast sformułowania przykładowo: prawe światło mijania świeci, kierunkowskazy i awaryjne działają – wymagają stwierdzenia – są sprawne - czyli przykładowo: kierunkowskaz jest sprawny, światła mijania prawe jest sprawne itd. 

Wskazówka
Gdy silnik jest uruchomiony - wszystkie światła będą działały.
Gdy silnik nie jest uruchomiony to sprawdzając światła cofania i kierunkowskazy , oraz ustawiając lusterka, musisz przekręcić kluczyk w stacyjce do tej pozycji żeby zaświeciły się kontrolki i wskaźniki.

f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
      

      
Z przodu pojazdu dwie żarówki, z tyłu pojazdu dwie żarówki , obowiązkowo sprawdzasz oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Wszystkie wskazujesz ręką bardzo dokładnie i stwierdzasz czy świecą czy nie świecą. 
Toyota Yaris nie posiada świateł postojowych.

g) działanie świateł mijania,
     
Wskazujesz ręką dwie żarówki w prawym i lewym reflektorze, stwierdzasz czy świecą (działają)
Znajdują się tylko z przodu pojazdu, razem z mijania świecą światła pozycyjne z przodu i z tyłu pojazdu.

h) działanie świateł drogowych,
      
Wskazujesz ręką dwie żarówki w prawym i lewym reflektorze, stwierdzasz czy świecą (działają)
Znajdują się tylko z przodu pojazdu, aby się włączyły najpierw musisz włączyć światła mijania, razem z drogowymi świecą światła pozycyjne z przodu i z tyłu pojazdu

i) działanie świateł hamowania "STOP",
Toyota posiada trzy światła hamowania stop, prosisz egzaminatora o sprawdzenie .
Sprawdzenie działania świateł hamowania stop może być przeprowadzone odwrotnie, egzaminator używa hamulca i prosi osobę egzaminowaną o sprawdzenie działania świateł.
Wskazujesz wszystkie trzy i stwierdzasz czy świecą czy nie świecą.
    
Trzecie światło hamowania stop znajduje się u góry tylnej szyby. Prawidłowa nazwa zgodnie z rozporządzeniem jest to - środkowe światło hamowania stop.

j) działanie świateł cofania, włączając bieg wsteczny, włączamy światło cofania,
Gdy silnik jest uruchomiony prosisz egzaminatora o sprawdzenie działania świateł.
Gdy egzaminator poprosi Cię żebyś poradził(a) sobie sam(a), nie wolno puścić sprzęgła, musisz najpierw wyłączyć silnik, następnie przekręcić kluczyk do pozycji w której zaświecą się kontrolki i wskaźniki ( tak jak na zdjęci poniżej ) w przeciwnym razie światło cofania nie będzie działało.
 
 

   


k) działanie świateł kierunkowskazów, (prawy i lewy) kierunkowskaz działa.
  
Sprawdzając kierunkowskazy gdy silnik nie pracuje, musisz przekręcić kluczyk w stacyjce do tej pozycji żeby zaświeciły się kontrolki i wskaźniki
( tak jak na zdjęciu powyżej )

l) działanie świateł awaryjnych, awaryjne działają. Sprawdzasz sześć żarówek.

     


m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych,
         

Pokrętło do włączenia świateł tylnych przeciwmgłowych jest na sprężynie, wraca z powrotem po włączeniu świateł - w czasie włączania świateł, obserwuj czy włączy się kontrolka.     
Żeby włączyć światła tylne przeciwmgłowe, najpierw musisz włączyć światła mijania.
Wskazujesz ręką i stwierdzasz czy świeci czy nie świeci.

Nowa wersja Toyoty Yaris posiada tylko jedno światło przeciwmgłowe.

W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Urządzenie losuje 1 element spomiędzy elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element spomiędzy elementów określonych w lit. f-m.

Przygotowanie do jazdy:(kolejność musi być zachowana)
Zgodnie z rozporządzeniem od 19.01.2013r.

2) właściwe ustawienie :
- fotela; fotel ustawiamy w dwóch płaszczyznach 
Fotel należy odsunąć jak najdalej do tyłu, tak jednak, aby lewą nogą można było swobodnie wcisną pedał sprzęgła (lekko ugięta)
Oparcie należy ustawić tak, aby ręką można było sięgnąć do umownej godz. 12 na kole kierownicy, bez odrywania pleców od oparcia.

- lusterek : w lewym i prawym lusterku kierowca powinien widzieć bok pojazdu i obszar przestrzeni za pojazdem, w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem;
- zagłówków – zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy;
-zapięcie pasów bezpieczeństwa !!!
Ostrzeżenie !!!
Może się zdarzyć podczas egzaminu że będziesz miał gości na tylnym siedzeniu, przed ruszeniem musisz poprosić o zapięcie pasów, gdy osoba poinformuje cię że jest zwolniona z zapinania pasów, spełniłeś swój obowiązek, Może to być drugi egzaminator który jest zwolniony z zapinania pasów.
- uruchamiamy silnik; z wciśniętym sprzęgłem, dźwignia zmiany biegów w pozycji na luzie;
- włączamy światła !!! przed ruszeniem, rozpoczynając jazdę na „łuku” muszą być właczone !!! tak pisze w rozporządzeniu.
Ostrzeżenie !!!
Egzaminator nie może ingerować czy osoba zdająca, rozpoczynając jazdę ma włączyć światła, czy nie.
Gdy egzaminator sugeruje – może Pan(i) jechać bez świateł, proszę włączyć światła rozpoczynając jazdę, w przeciwnym razie, możesz zapomnieć włączyć światła przed wyjazdem na drogę publiczną.

-
upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte; - sprawdzasz kontrolkę, nie możesz ruszyć gdy drzwi są niedomknięte, samodzielnie szukasz otwartych drzwi i zamykasz.


       
Nie możesz ruszyć pojazdem dopóki nie zgasną wszystkie kontrolki świecące na czerwono.
Dodatkowy opis wszystkich kontrolek znajduje się na podstronie - Pomoce

2.2 Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu: (na tzw.”łuku”) 
( Zawsze, nieustannie, cały czas - podczas jazdy - spełniasz poniższe obowiązki: przed ruszeniem, jadąc do przodu i cofając z pkt. 2, 3, 4, 6, 8)
Przed ruszeniem.
2) upewnienie się o możliwości jazdy: 
a) ocena sytuacji wokół pojazdu,
b) wykluczenie stworzeniem zagrożenia dla zdrowia lub życia osób ; 
c) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym;

Ostrzeżenie!!!
Przed ruszeniem oceniasz sytuację wokół pojazdu, wykluczasz stworzenie zagrożenia dla zdrowia i życia, upewniasz się czy nikt nie oparł się o Twój pojazd. Nie wolno ci ruszyć dopóki nie zlikwidujesz zagrożenia.
Wskazówka - Osoba zdająca sama podejmuje decyzje dotyczące obsługi wycieraczek.
Przed ruszeniem rozpoczynając jazdę na „łuku” skontroluj czy masz dobrą widoczność przez tylną szybę. Jeżeli jest zaparowana, włącz od razu ogrzewanie tylnej szyby, natomiast jak jest brudną na zewnątrz, wyczyść ją używając spryskiwacza i wycieraczki tylnej szyby. W czasie jazdy dbasz również o czystość przedniej szyby.


3) płynne ruszenie :

a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego !!! - w przypadku kiedy jest uruchomiony, 
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika !!! , 

Wskazówka !!!
Rozpoczynając jazdę (na tzw.”łuku”) najpierw dodajesz gazu, jednocześnie zaczynasz puszczać sprzęgło, unikniesz błędu że silnik Ci zgaśnie w momencie ruszania.
Ostrzeżenie !!!
Ruszenie tylko na pół sprzęgle jest błędne niezgodne z pkt.3)b)

Zdjęcia przedstawiają plac manewrowy WORD w Bytomiu.
       

 4) dla kategorii B, B1, C, C1, D1 - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1) w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka.
Obserwacja toru jazdy jest opisana na podstronie Pomoce zgodnie z obecnym i nowym rozporządzeniem.
Ostrzeżenie !!!
Płynna jazda to takie samo tempo jazdy do przodu i tyłu nie wolno przyspieszać i wolno hamować - nie dotyczy zatrzymania w wyznaczonym miejscu, silnik nie może zgasnąć, nie możemy się zatrzymać – gdy utracimy płynność – mamy ponowną próbę jazdy (na tzw.”łuku”).
6) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk ,
Gdy delikatnie najedziesz na linię jadąc pasem ruch, masz ponowną próbę jazdy, nie możesz przejechać przez linię.
7) nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek,
Cytat WORD Katowice …
.Zasady oceny na polu manewrowym mają na celu stwierdzenie: czy kierujący potrafi prawidłowo obserwować drogę wokół pojazdu? Zatem, jeżeli osoba zdająca egzamin prawidłowo obserwuje tor jazdy kierowanego pojazdu i stwierdza, że za chwilę naruszy linię lub słupek powinna zatrzymać się i podjąć na nowo zadanie egzaminacyjne. W przeciwnym przypadku, to jest po wyjechaniu poza linię wyznaczającą krawędź pasa ruchu lub także po potrąceniu słupka przez zdającego egzamin egzaminator ma obowiązek zakończyć egzamin. W takim przypadku trzeba przyjąć, że osoba zdająca jeszcze nie potrafi obserwować drogę podczas manewrowania tak, aby na drodze zatrzymać się przed przeszkodą.
8) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
a) w przypadku kategorii B i B1 w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu;
Wskazówka !!!
Jeżeli wjeżdżają nie zmieścisz się w polu zatrzymania (kopercie) masz ponowną próbę jazdy na „łuku”

Ostrzeżenie !!!
Po zaliczonej jeździe na tzw.”łuku” gdy Egzaminator prowadzi Cię na ruszanie z tzw. ręcznego, nie może się znajdować przed pojazdem który prowadzisz, tylko z boku pojazdu, możesz mieć postawiony zarzut stworzenie zagrożenia dla zdrowia lub życia osoby.
Wskazówka !! dodana 19.02.12r
Podczas wykonywania zadania - ruszania na wzniesieniu z tzw. „ręcznego” na placu manewrowym WORD Bytom, po ruszeniu musisz się zatrzymać, we wskazanym miejscu przez egzaminatora, ale w takim miejscu aby nie zablokować wjazdu na parking WORDu.

6.7 Ruszanie na wzniesieniu
Przy ruszaniu na wzniesieniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go, bez utraty przyczepności kół.

Wskazówka.
Wykonując zadanie ruszania na wzniesieniu, masz dwie próby, gdyby pierwsza próba się nie powiodła, to przed podjęciem drugiej próby, zrób sobie mała przerwę, ruszajac drugi raz dodaj trochę wiecej "gazu"

Ostrzeżenie !!! dotyczy (dodano 04.02.12r)  Niesprawny pojazd egzaminacyjny.
W nietypowych sytuacjach prosisz egzaminatora o pomoc np. 

Podczas sprawdzania płynów i świateł: (dodano 12.02.12r)
Gdy płyn chłodzący nie będzie się znajdował pomiędzy minimum a maksimum nie wolno uruchomić silnika.
Gdy płyn hamulcowy nie będzie się znajdował pomiędzy minimum a maksimum nie wolno ruszyć pojazdem.
Gdyby w zbiorniku nie było płynu do spryskiwaczy nie wolno ruszyć pojazdem, sprawdzasz po uruchomieniu silnika, przez włączenie spryskiwacza.
Gdyby były niesprawne wycieraczki, szyby przedniej lub tylnej nie wolno ruszyć pojazdem.
Gdyby była niesprawna jakakolwiek żarówka nie wolno ruszyć pojazdem.
Sygnał dźwiękowy musi być sprawny, nie możesz ruszyć pojazdem.

Przygotowując się do jazdy: 
Gdy jest niesprawny pojazd egzaminacyjny np.
- nie można ustawić lusterek, 
- nie można ustawić fotel, (zablokował się, przesuwa się samoczynnie)
W czasie jazdy gdy wydarzy się nietypowa, trudna sytuacja w ruchu drogowym. 
np. jest niesprawna żarówka na sygnalizatorze.

Wskazówka !!! (dodano 04.02.12r)
Często zdarza się, że osoba egzaminowana prawidłowo wykona zadania na placu manewrowym i przed wyjazdem na miasto nie włączy świateł; w takiej sytuacji będąc jeszcze na placu ośrodka pada pytanie czy jest Pan/Pani gotowa do jazdy... osoba egzaminowana otrzymuje sygnał, że coś jest nie tak.
Jazda bez świateł mijania musi dotyczyć tego samego zadania egzaminacyjnego np.: przejazd drogami dwukierunkowymi - dwukrotnie. Natomiast jazda bez świateł mijania w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, jest potraktowana jako stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. 
Również jazda na włączonych światłach drogowych w niektórych sytuacjach, gdy występuje możliwość oślepienia innego uczestnika ruchu - jest potraktowane jako, stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. 
- kończysz egzamin z wynikiem negatywnym.

 
Warunki dopuszczenia do egzaminu w ruchu drogowym.

§12.2. Części praktycznej egzaminu państwowego przeprowadzanej w ruchu drogowym nie można przeprowadzić w przypadku, gdy osoba egzaminowana przystępująca do egzaminu państwowego kieruje pojazdem na placu manewrowym w sposób pozwalający stwierdzić, że jej zachowanie zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.

3. Przez zachowanie osoby egzaminowanej, o którym mowa w ust. 2, rozumie się w szczególności:
1) przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
2) najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki;
3) dwukrotne nieprawidłowe wykonanie zadania, o którym mowa w poz. 2-10 tabeli nr 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia.
(dla kat. B tylko poz. 2, 3, 7 z Tabeli 2)

W ruchu drogowym. 
 
§ 23. 1. Część praktyczna egzaminu państwowego polega na:
2) wykonaniu w ruchu drogowym zadań egzaminacyjnych:
a) obejmujących co najmniej zadania określone w tabeli nr 7 załącznika nr 2 do rozporządzenia - zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania pojazdem,
b) w czasie nie krótszym niż określono w tabeli nr 8 załącznika nr 2 do rozporządzenia – 40 min, z zastrzeżeniem pkt 3; Górna granica limitu czasowego nie jest określona ile ma trwać egzamin.
3) w przypadku egzaminu przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 lub B, egzaminator może zakończyć egzamin po upływie 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie wymagane zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny

 
 
Tabela Nr.7          Zadania egzaminacyjne od 19.01.2013r
1
Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
2
Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne pręd­kości
3
Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne pręd­kości
4
Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
5
Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe)
6
Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych
7
Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
8
Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
9
Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*
10
Przejazd przez przejścia dla pieszych
11
Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w za­kresie prawa jazdy kategorii B i B1):
- prostopadłe - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parko­wania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parko­wanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
- skośne - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszcze­nia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odby­wa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
-równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania - możliwa jedna korekta toru jazdy) - wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania po­między pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykony­wania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wy­konywania manewru nie może najechać na krawężnik.

W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru do­puszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania
12
Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 i B):
- możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, za­toczki itp.),
- zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego,
miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.
13
Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*
14
Przejazd przez tunel*
15
Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego
16
Wykonanie manewru wyprzedzania
17
Wykonanie manewru omijania
18
Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu
19
Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo
20
Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu
21
Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) 
 
* Dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania.
** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową
 
Tabelę nr.7 opracowałem wyłącznie dla kat. B

 Wskazówka !!! (dodano 04.02.12r)
Jeżeli zdarzy się w czasie jazdy egzaminacyjnej, że silnik Ci zgaśnie jak najszybciej uruchamiasz silnik i dalej kontynuuj jazdę. Zgaśnięcie dwukrotne powinno dotyczyć wykonanie tego samego zadania egzaminacyjnego.
Silnik nie może ci zgasnąć na skrzyżowaniu, na przejeździe pojazdów szynowych.
W takim przypadku będziesz mieć postawiony zarzut stworzenie zagrożenia dla zdrowia i życia osób.
.
 


Kryteria oceniania na egzaminie dla kat. B 
 
§ 27. Podczas części praktycznej egzaminu państwowego:
3) egzaminator przekazuje osobie egzaminowanej polecenia dotyczące kierunku jazdy lub wykonania określonego zadania egzaminacyjnego; polecenia te nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi na drodze zasadami ruchu drogowego lub stwarzać możliwości zagrożenia jego bezpieczeństwa;

4) egzaminator informuje osobę egzaminowaną o nieprawidłowym wykonaniu zadania egzaminacyjnego; w przypadku dwukrotnego nieprawidłowego wykonania tego samego zadania egzaminacyjnego lub przerwania egzaminu państwo­wego egzaminator informuje osobę egzaminowaną o negatywnym wyniku części praktycznej egzaminu państwowego;
Objaśnienie.
Egzaminator informuje osobe zdającą o popełnionym błędzie - popełniła pani/pan błąd - ale nie informuje jaki błąd był popełniony, na czym polegał.
Obecnie:

§ 16. Egzaminator przerywa egzamin państwowy:
1) jeżeli zaistniały przesłanki, o których mowa w art. 52 ust. 2 ustawy o kierujących pojazdami, w szczególności określone w tabeli nr 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia;

Art.52.2.Część praktyczna egzaminu może zostać zakończona przed wykonaniem wszystkich określonych zakresem egzaminu zadań jedynie w przypadku, gdy zachowanie osoby zdającej zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.

Przerwanie egzaminu przed 19 stycznia 2013r
§ 62 "4) zachowanie osoby egzaminowanej, kierującej pojazdem, narusza przepisy ruchu drogowego w sposób określony w tabeli nr 12 załącznika nr 5 do rozporządzenia;
5) zachowanie osoby egzaminowanej, kierującej pojazdem lub prowadzącej egzamin, świadczy o możliwości stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;


Zmiany w Tabeli nr. 1:
- Dodano punkt 9.9.6 Niezastosowanie się do znaków wskazujących dozwolony kierunek z pasa ruchu. 
Z Tabeli 1 zostało usunięte - najechanie na powierzchnię wyłączoną z ruchu, nie kończysz egzaminu, masz na koncie jeden mały błąd w odniesieniu do znaków drogowych poziomych poz. 26 w Arkuszu przebiegu egzaminu.
- Z Tabeli 1 został usunięty znak „Zakaz ruchu w obu kierunkach” za przejechanie za znak nie kończymy egzaminu, mamy jeden mały błąd w odniesieniu do znaków drogowych pionowych poz. 27 z Arkusza przebiegu egzaminu.

od 19.01.2013r Art. 52. 2 USTAWA o kierujących pojazdami - przykłady:
Zagrożenia dla bezpieczeństwa zdrowia i życia osób np: 
- jazda pod prąd to na pewno jest stworzenie zagrożenia,  
- unieruchomienie pojazdu na skrzyżowaniu, na przejeździe pojazdów szynowych - w danej sytuacji, stwarza zagrożenie,
- jazda przez skrzyżowanie prosto z włączonym kierunkowskazem w prawo, w danej sytuacji - stwarza zagrożenie,
- jazda bez świateł mijania w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza - stworzenie zagrożenia,
- skręt w lewo na skrzyżowaniu z prawego pasa, jadąc drogą jednokierunkową w określonych okolicznościach - stwarza zagrożenie,
- nie upewnienie się o możliwości jazdy,
- najechanie kołem na krawężnik - chodnik - w zależności od sytuacji,
- wszystkie wymienione sytuacje w Tabela nr.1 


§ 28. 1. Osoba egzaminowana uzyskuje:

1) pozytywny wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli poprawnie wykonała zadania, o których mowa w § 23
(czyli zadania z tabeli 2, 4, 7 )

2) negatywny wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli:
a) dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne,
- dotyczy zadań znajdujących się w Arkuszu przebiegu części praktycznej egzaminu państwowego.
b) zachodzą okoliczności, o których mowa w § 16 pkt 1 i 3. 
 § 16 pkt 1 - przerwanie egzaminu.
 § 16 pkt 3 - przerwanie egzaminu na wniosek osoby egzaminowanej. 

2. Po zakończeniu części praktycznej egzaminu państwowego egzaminator:
1) szczegółowo omawia z osobą egzaminowaną oraz odpowiednio tłumaczem obecnym na egzaminie wynik części praktycznej egzaminu państwowego, a jeżeli wynik jest negatywny - podaje przyczyny jego uzyskania;
2) wpisuje na listę osób zakwalifikowanych na egzamin wynik części praktycznej egzaminu państwowego oraz wynik egzaminu państwowego;
3) przekazuje osobie egzaminowanej wypełniony arkusz przebiegu części praktycznej egzaminu państwowego; kopię arkusza dołącza się do listy osób zakwalifikowanych na egzamin.


Ogólna ocena. Dodano 28.06.2012r
Może się zdarzyć, że pozytywnie zaliczymy wszystkie zadania egzaminacyjne, a mimo to nie zdamy. Stanie się tak, o ile egzaminator uzna, że np. brak nam koncentracji, podzielności uwagi, ogólnie nasza jazda jest niebezpieczna, nie oceniamy sytuacji wokół pojazdu, nie jeździmy zgodnie z techniką kierowania pojazdem, czyli nie panujemy nad pojazdem stwarzamy zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przeczytaj dodatkowo wskazówki poniżej - Ważne - wyciągnij wnioski.


Informacja.
Wykonując zadania egzaminacyjne na placu manewrowym z wynikiem negatywnym, egzaminator powinien zaproponować osobie zdającej egzamin, możliwość wyjechania na egzamin w ruchu drogowym, pomimo negatywnego wyniku. Nie mama takiej możliwości gdy egzamin zostaje przerwany zgodnie z kryterium oceniania.


Wskazówki dotyczące jazdy egzaminacyjnej.
Cytat WORD ...WSKAZÓWKI OGÓLNE WORD DOTYCZĄCE UZYSKANIA POMYŚLNEGO WYNIKU EGZAMINU PAŃSTWOWEGO NA PRAWO JAZDY:
1. Dobre przygotowanie w zakresie sprawdzania podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. Niepowodzenie w zaliczeniu tego zadania egzaminacyjnego ma bezpośredni wpływ na psychiczny komfort osoby, która za chwilę rozpocznie jazdę egzaminacyjną.

§ 26. Przed rozpoczęciem części praktycznej egzaminu państwowego egzaminator:
3) upewnia się, czy zasady przeprowadzania egzaminu państwowego są zrozumiałe dla osoby egzaminowanej;


2. Przed przystąpieniem do egzaminu istnieje możliwość zapytania egzaminatora na temat kryteriów oceny egzaminu praktycznego, co umożliwi nawiązanie pierwszego kontaktu z nieznaną osobą przyjmującą egzamin i unikanie ewentualnych błędów w zadaniach, które nie są do końca zrozumiałe. 

Sytuacja 1 do końca niezrozumiała.
Gdy jesteśmy zmuszeni przejechać przez :
- pojedynczą ciągłą linię - podwójne ciągłe linie ( białe lub gdy obowiązują żółte ) - powierzchnię wyłączoną z ruch,
z powodu: źle zaparkowanego pojazdu, awarii pojazdu, prac drogowych, rozładunek pojazdu, ominąć jadący pojazd nie swoim pasem – pod prąd ( pytanie testowe) pojazd wysyłający żółte sygnały błyskowe,
to przed najechaniem !!! możesz, ale nie musisz poinformować Egzaminatora że ...
Jestem zmuszona(ny) przejechać.
Po ominięciu pojazdu lub przeszkody jak najszybciej wracasz na swój pas ruchu;

Sytuacja 2 do końca niezrozumiała.
Egzaminatorzy niektórzy wymagają całkowitej samodzielności, a niektórzy wymagają

w czasie jazdy w sytuacji gdy inny kierowca udzieli Ci pierwszeństwa, musisz zapytać Egzaminatora .... 
Czy mogę skorzystać …?
Musimy uzyskać odpowiedź od Egzaminatora.

Gdy nie uzyskasz odpowiedzi, która jest zawsze wymijająca, ponieważ egzaminator nie bierze na siebie odpowiedzialności, stoisz w przeciwnym razie będziesz miał (a) na koncie wymuszenie.
Ostrzeżenie !!!
Obserwuję popełniane błędy przez osoby które zdają egzamin, stwierdzam że sytuacja gdy inny kierowca udziela pierwszeństwa osobie podczas jazdy egzaminacyjnej jest bardzo kłopotliwa i stwarza bardzo dużo problemów, korzystamy tylko w wyjątkowych sytuacjach.
Porozumiewanie się z innymi uczestnikami w ruchu drogowym podczas jazdy egzaminacyjne, odbywa się za pośrednictwem Egzaminatora. Bardzo często popełniany błąd.

Wskazówka WORD Katowice.  

4. Skorzystanie z rezygnacji z posiadanego pierwszeństwa przez innego kierującego może być potwierdzone na egzaminie zapytaniem do egzaminatora przez osoby zdającą „Czy mogę skorzystać…?”

„Wskazówki….” są spostrzeżeniami członków Stowarzyszenia Egzaminatorów działającego przy WORD Katowice i zostały spisane przez Krzysztofa Tomczaka
http://www.word.katowice.pl/index.php?inc=1&kid=13691365655748

Czasami zdarza się że egzaminator przed wyjazdem na droge publiczna uprzedza gdy pani (panu) udzieli ktoś pierwszeństwa w czasie jazdy, to jak pani (pan) chce to może skorzystać, oraz uprzedza że jak jest się zmuszonym do najechania na podwujną ciągłą linie to nie trzeba informować o tym fakcie.

 

Ważne - wyciągnij wnioski.

Najczęściej popełniane błędy na egzaminie:
Ideą powstania mojej strony było bardzo dobre przygotowanie państwa do egzaminu. Zgromadziłem wiedzę, która nie pozwala na popełnianie błędów na egzaminie. Wszystko co znajduje się na mojej stronie obrazuje najczęściej popełniane błędy. Stosując wyliczankę, tak jak przedstawiłem błędy w poniższych punktach, nic nam nie daje, ponieważ muszę posiadać wiedzę, która dotyczy popełnianych błędów.
1) Pierwszy błąd to - brak umiejętności radzenia sobie ze stresem - powód - brak wiedzy teoretycznej i praktycznej.
2) Brak nawyku obserwacji znaków, co prowadzi do …..
3) Znak STOP - niewłaściwa interpretacja, brak zatrzymania się we właściwym miejscu – wiedza, obserwacja.
4) Wymuszenie pierwszeństwa - zła ocena odległości i prędkości innych pojazdów – umiejętności, samodzielność.
5) Niespełnienie warunków na sygnalizacji świetlnej - sygnalizator S2 połączony z zieloną strzałką – obserwacja, wiedza,
6) Niewłaściwa pozycja na drodze, na skrzyżowaniu, wykonując manewr skrętu w prawo lub w lewo – wiedza, obserwacja.
7) Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu - najczęściej z lewej strony – obserwacja, przewidywanie.
8) Nieupewnienie się o możliwości jazdy – brak nawyku.
itd…………

regiomoto.pl/portal/bezpieczenstwo/zdajesz-egzamin-na-prawo-jazdy-sprawdz-za-co-czesto-oblewaja

 

Ważne - wyciągnij wnioski - przeanalizuj swoją postawę na egzaminie..
Stres
- to stan napięcia spowodowany trudną sytuacją, z którą w naszym przekonaniu myślimy że nie umiemy sobie poradzić - napięcie psychiczne.
Główne przyczyny stresu to zwiększone obciążenie psychiczne, w którym zdarzenia bodźcowe zakłócają w naszym organizmie równowagę i wystawiają na poważną próbę nasze umiejętności i wiedzę dotyczącą egzaminu.

Napewno poczujemy się pewniej na egzaminie, jeśli będziemy dobrze rozumieć przepisy ruchu drogowego, oraz dokładnie znać kryteria oceniania na egzaminie.
Radzenie sobie ze stresem to wysiłki skierowane na opanowanie, zredukowanie lub tolerowanie zewnętrznych żądań. Dlatego nasze myśli powinny być skierowane na pozytywne skojarzenia, operując elementami pamięci, w sposób świadomy.
Ogólnie za miarę sprawności myślenia można uznać inteligencję, a za miarę efektywności myślenia kreatywność.
Inteligencja zdolność pojmowania, bystrość, umysłowa zdolność do postrzegania, analizy i optymalnej (lub zbliżonej do optymalnej) adaptacji do zmian otoczenia.
Kreatywność (postawa twórcza; od łac. creatus czyli twórczy) - proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji, lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Myślenie kreatywne, to myślenie prowadzące do uzyskania oryginalnych i stosownych rozwiązań.
Postawa asertywna pozwala na pokonanie trudności jakie spotykamy na egzaminie ponieważ Osoba asertywna ma jasno określony cel i potrafi kontrolować własne emocje, nie poddaje się łatwo manipulacjom i naciskom emocjonalnym innych osób na egzaminie. Asertywność nie oznacza ignorowania emocji i dążeń innych ludzi, lecz raczej zdolność do realizacji założonych celów mimo negatywnych nacisków otoczenia, racjonalną dbałość o własne interesy z uwzględnieniem interesów innych.
Stres w powszechnym odbiorze jest uważany za zjawisko szkodliwe. W rzeczywistości działanie niepożądane przynosi jedynie stres zbyt silny przekraczający indywidualne możliwości adaptacyjne jednostki. Stres umiarkowany zwiększa możliwości radzenia sobie z wymaganiami stawianymi na egzaminie, dzięki czemu umożliwia rozwój psychiczny. Dlatego posiadanie dużej wiedzy teoretycznej dotyczącej przepisów ruchu drogowego oraz wiara we własne umiejętności i pewność siebie, pozwala pozytywnie zdać egzamin.


Ważne - wyciągnij wnioski - przeanalizuj swoją postawę na egzaminie.

Osoba przystępująca do egzaminu musi posiadać wiadomości, umiejętności i zachowania umożliwiające bezpieczne kierowanie pojazdem.
Egzaminator sprawdzając Twoje kwalifikacje jako przyszłego kierowcy, przeprowadza egzamin praktyczny zgodnie z Arkuszem przebiegu egzaminu praktycznego, w którym są zawarte poszczególne zadania egzaminacyjne, wymienione zadania musisz zaliczyć na egzaminie. Egzaminator sprawdza przede wszystkim czy umiesz myśleć w czasie jazdy, czy Twoja jazda jest  BEZPIECZNA, czy jesteś opanowany, spokojny -  nic nie może wyprowadzić Cię z równowagi !!!!, czy posiadasz podzielność uwagi, czy umiesz przewidywać potencjalne zagrożenia i reagować skuteczne na zagrożenia rzeczywiste - co się wiąże z szerokim polem widzenia, czy obserwujesz znaki drogowe pionowe, poziome, zajmujesz właściwą pozycję na drodze, obserwujesz sygnalizację świetlną, ocenia Twoje zachowanie w obrębie przejścia dla pieszych, przystanków komunikacji publicznej oraz na przejazdach pojazdów szynowych. Ogólnie czy znasz przepisy ruchu drogowego oraz czy umiesz poradzić sobie w każdej sytuacji w ruchu drogowym, czy umiesz zapanować nad pojazdem - co oznacza jazdę zgodnie z techniką kierowania i właściwy - sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem - warto przeczytać, – jeżeli osoba zdająca nie będzie jeździła zgodnie z techniką kierowania będzie miała problem na egzaminieJeżeli nie popełnisz błędu z Tabeli 1 i  nie stworzysz  zagrożenia dla życia i zdrowia osób art.52.2. z Ustawy o kierujących pojazdami - skutkujące przerwaniem egzaminu. Wykonując poszczególne zadania masz dwie próby: jedna negatywna , druga musi być pozytywna, nie możesz dwa razy wykonać tego samego zadania negatywnie, ponieważ zakończysz egzamin. Egzamin możesz zakończyć z wynikiem POZYTYWNYM mając na koncie np.7 błędów ale każdy musi być inny i dotyczyć innego zadania egzaminacyjnego.

 

 

Pamiętaj o pozytywnym nastawieniu. Idziesz zdać egzamin a nie go oblać. 
  

 

Życzę wszystkim powodzenia na egzaminie.