Egzamin praktyczny - prawo jazdy kat.B WORD Bytom

Strona przeznaczona jest dla osób przygotowujących się do egzaminu na Prawo Jazdy Kat.”B”. 
Opracowanie wszystkich materiałów – Instruktor nauki jazdy Kat.B  Janusz Stasiaczek – prawa autorskie.

 

Zasady przeprowadzania egzaminu praktycznego dla kat. B 
zgodnie z aktualizacją ....

 USTAWA

z dnia 26 czerwca 2014 r.

  o zmianie ustawy o kierujących pojazdami


http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20140000970 

 w art. 51:

a)   w ust. 1 pkt. 2 otrzymuje brzmienie:

„2) sprawdzenia umiejętności w zakresie zgodnego z przepisami, bezpiecznego, energooszczędnego, sprawnego i nieutrudniającego innym uczestnikom ruchu poruszania się, odpowiednio do uprawnienia, o które ubiega się osoba zdająca egzamin, w ruchu drogowym motorowerem, pojazdem silnikowym lub zespołem pojazdów składającym się z takiego pojazdu i przyczepy oraz tramwajem.”,

Komentarz

Ustawa wchodzi w życie z dniem 24.08.2014r. 
Art.51.1 pkt.2 w tym brzmieniu wchodzi w życie od 01 stycznia 2015r.


Na podstawie prawnej...
Dz.U. 2012 nr 0 poz. 995 
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 
z dnia 13 lipca 2012 r. 
w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami,

 isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet

Spis:
Wskazówki przed rozpoczęciem egzaminu.
Kolejność przebiegu egzaminu zgodnie z § 26.
- Tabela 2 - kolejność na placu manewrowym,
Tabela 4 ,
- sprawdzanie płynów w pojeździe - Toyota Yaris + odpowiedzi + zdjęcia,
- włączanie poszczególnych świateł - Toyota Yaris + opis + zdjęcia,
przygotowanie się do jazdy – kolejność czynności,
jazdę pasem ruchu do przodu i tyłu „łuk” 
ruszanie na wzniesieniu (tzw. ręczny)
Tabela 7 - program egzaminacyjny w ruchu drogowym,
Kryteria oceniania na egzaminie:
- przerwanie egzaminu Art.52.2.

Tabela 1 naruszenie przepisów ruchu drogowego skutkujące przerwanie egzaminu,
wynik pozytywny egzaminu. wynik negatywny egzaminu,
Arkusz przebiegu egzaminu praktycznego,
Najczęściej popełniane błędy,



Rozdział 5

Warunki i tryb przeprowadzania części praktycznej egzaminu państwowego

 

Wskazówki przed przystąpieniem do egzaminu.


§ 26. Przed rozpoczęciem części praktycznej egzaminu państwowego egzaminator:
3) upewnia się, czy zasady przeprowadzania egzaminu państwowego są zrozumiałe dla osoby egzaminowanej;


Cytat WORD ...WSKAZÓWKI OGÓLNE WORD DOTYCZĄCE UZYSKANIA POMYŚLNEGO WYNIKU EGZAMINU PAŃSTWOWEGO NA PRAWO JAZDY: 

1. Dobre przygotowanie w zakresie sprawdzania podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. Niepowodzenie w zaliczeniu tego zadania egzaminacyjnego ma bezpośredni wpływ na psychiczny komfort osoby, która za chwilę rozpocznie jazdę egzaminacyjną.

2. Przed przystąpieniem do egzaminu istnieje możliwość zapytania egzaminatora na temat kryteriów oceny egzaminu praktycznego, co umożliwi nawiązanie pierwszego kontaktu z nieznaną osobą przyjmującą egzamin i unikanie ewentualnych błędów w zadaniach, które nie są do końca zrozumiałe. 

Sytuacja 1 

Gdy jesteśmy zmuszeni przejechać przez :
- pojedynczą ciągłą linię - podwójne ciągłe linie ( białe lub gdy obowiązują żółte ) - powierzchnię wyłączoną z ruch, 
z powodu: źle zaparkowanego pojazdu, awarii pojazdu, prac drogowych, rozładunek pojazdu, ominąć jadący pojazd nie swoim pasem – pod prąd ( pytanie testowe) pojazd wysyłający żółte sygnały błyskowe, 
Nie musisz poinformować Egzaminatora że ... Jestem zmuszona(ny) przejechać, najechać na ........ jest to sytuacja oczywista.
Po ominięciu pojazdu lub przeszkody jak najszybciej wracasz na swój pas ruchu;


Sytuacja 2 
Cytat WORD Katowice
4. Skorzystanie z rezygnacji z posiadanego pierwszeństwa przez innego kierującego może być potwierdzone na egzaminie zapytaniem do egzaminatora przez osoby zdającą „Czy mogę skorzystać…?”

„Wskazówki….” są spostrzeżeniami członków Stowarzyszenia Egzaminatorów działającego przy WORD Katowice i zostały spisane przez Krzysztofa Tomczaka

http://www.word.katowice.pl/index.php?inc=1&kid=13691365655748

Podstawa prawna.
Ustawa prawo o ruchu drogowym.

Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
23)
 ustąpienie pierwszeństwa – powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, a pieszego – do zatrzymania się, zwolnienia lub przy-spieszenia kroku

Komentarz.
Jeżeli inny kierowca podejmie decyzje do samodzielnego zatrzymania się w celu udzielenia nam pierwszeństwa, to nie może być mowy o wymuszeniu pierwszeństwa, ponieważ nie zmusiliśmy go do: istotnej zmiany prędkości, zmiany pasa ruchu ani kierunku jazdy. 

 

Egzamin.

 

§ 23. 1. Część praktyczna egzaminu państwowego polega na:
1) wykonaniu na placu manewrowym zadań określonych:
a) dla prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1 lub B w tabeli nr 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia - zgodnie z techniką kierowania pojazdem i kryteriami określonymi w tabeli nr 4 załącznika nr 2 do rozporządzenia,

 

Tabela 2            
Poz.
Zadania egzaminacyjne
Kategorie prawa jazdy
  Tylko dla kat. B  
1
Przygotowanie się do jazdy,Sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy;
 
Wszystkie
2
Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu,
B, B1, C, C1,D, D1, T, B+E, C+E,
7 Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu, B, B1, C, C1,D, D1, T, B+E, C+E,

 

Tabela 4 przedstawia kolejność wykonania zadań egzaminacyjnych na placu manewrowym. 
Tabela 4 - Kryteria      

Wskazówka. 
Podczas sprawdzania płynów silnik powinien być wyłączony, ze względu na bezpieczeństwo.
Sam(a) nie podejmujesz żadnych decyzji, wszystko za zgodą egzaminatora.


1.1 1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.
Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić
2 wybrane losowo elementy
z następujących :


1 - Sprawdzasz jeden element z następujących: ( płyny Toyota Yaris nowa)



a) poziom oleju w silniku,

Odp. Poziom olej sprawdzamy przy użyciu miarki do pomiaru poziomu oleju (inna nazwa - wskaźnik do pomiaru poziomu oleju ) – wskazujesz gdzie się znajduje.
Tylko omawiasz -
1 - wyciągamy miarkę 2 – wycieramy miarkę 3 – wkładamy w to samo miejsce do oporu
4 - wyciągamy i sprawdzamy czy olej znajduje się pomiędzy min. a max.
Olej musi się znajdować pomiędzy min. a max.

Olej uzupełniamy odkręcając korek wlewu oleju - wskazujesz.
Chyba że egzaminator poprosi osobę zdającą egzamin, żeby zaprezentowała w jaki sposób sprawdza się poziom oleju w silniku.

Dodatkowe pytanie.
Jakie warunki trzeba spełnić aby sprawdzić prawidłowo poziom olej w silniku.
Odp. 1 - Silnik musi być wyłączony 2 silnik musi być zimny 3 pojazd musi stać na równym poziomym podłożu.
Nie spełniając powyższych warunków pomiar poziomu oleju jest niewłaściwy, niemożliwy.
Dodatkowe pytanie.
Jaki olej dolewamy do silnika.
Odp. Taki sam jaki znajduje się w silniku np. takim jak zaleca producent, jak był wcześnie zastosowany,
Jeżeli w silniku znajduje się olej syntetyczny uzupełniamy syntetycznym.
Jeżeli w silniku znajduje się olej półsyntetyczny uzupełniamy półsyntetycznym.
Jeżeli w silniku znajduje się olej mineralny uzupełniamy mineralnym.

b) poziom płynu chłodzącego,

Odp. Wskazujesz zbiornik i omawiaszx – płyn powinien się znajdować pomiędzy min. a max.
W chwili obecnej jest …….


   


c) poziom płynu hamulcowego,

Odp. Wskazujesz zbiornik i omawiasz  – płyn powinien się znajdować pomiędzy min. a max.
W chwili obecnej jest …….


  


d) poziom płynu w spryskiwaczach, osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu,

Odp. Wskazujesz zbiornik – otwierasz zbiornik – wizualnie stwierdzasz obecność płynu.
Gdy płyn jest widoczny w zbiorniku, stwierdzasz że jest.
Gdy płyn jest niewidoczny, najlepszym sposobem na upewnienie się, jest dolanie płynu do pełna.

Ponad program:

- dodatkowo po uruchomieniu silnika możemy sprawdzić czy spryskiwacz działa.
- zimą stosujemy płyn zimowy niezamarzający, latem płyn letni.


       


e) działanie sygnału dźwiękowego,


 


Odp. Naciskasz sygnał i stwierdzasz czy jest sprawny.



2- Sprawdzenie działania jednego światła z następujących: (Toyota Yaris)


Wskazówka. 
Przy sprawdzaniu świateł zamiast sformułowania przykładowo: prawe światło mijania świeci, kierunkowskazy i awaryjne działają – możemy użyć sformułowania – są sprawne - czyli przykładowo: kierunkowskaz jest sprawny, światła mijania prawe jest sprawne itd. 

Wskazówka.
Gdy silnik jest uruchomiony - wszystkie światła będą działały.
Gdy silnik nie jest uruchomiony to sprawdzając światła cofania i kierunkowskazy , oraz ustawiając lusterka, musisz przekręcić kluczyk w stacyjce do tej pozycji żeby zaświeciły się kontrolki i wskaźniki.

f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,

      

      
Z przodu pojazdu dwie żarówki, z tyłu pojazdu dwie żarówki , obowiązkowo sprawdzasz oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Wszystkie wskazujesz ręką bardzo dokładnie i stwierdzasz czy świecą czy nie świecą. 
Toyota Yaris nie posiada świateł postojowych.


g) działanie świateł mijania,

     
Wskazujesz ręką dwie żarówki w prawym i lewym reflektorze, stwierdzasz czy świecą (działają)
Znajdują się tylko z przodu pojazdu, razem z mijania świecą światła pozycyjne z przodu i z tyłu pojazdu.


h) działanie świateł drogowych,

      
Wskazujesz ręką dwie żarówki w prawym i lewym reflektorze, stwierdzasz czy świecą (działają)
Znajdują się tylko z przodu pojazdu, aby się włączyły najpierw musisz włączyć światła mijania, razem z drogowymi świecą światła pozycyjne z przodu i z tyłu pojazdu


i) działanie świateł hamowania "STOP",

Sprawdzenie działania świateł hamowania stop może być przeprowadzone na dwa sposoby:
- prosisz egzaminatora o sprawdzenie,
- egzaminator używa hamulca i prosi osobę egzaminowaną o sprawdzenie działania świateł.

Wskazujesz wszystkie trzy i stwierdzasz czy świecą czy nie świecą.
    
Trzecie światło hamowania stop znajduje się u góry tylnej szyby. Prawidłowa nazwa zgodnie z rozporządzeniem jest to - środkowe światło hamowania stop.

j) działanie świateł cofania,

Dwie sytuacje:
Zestaw pytań - sprawdzenie płynu ........ i sprawdzenie światła cofania.
1) Silnik jest wyłączony - włączając bieg wsteczny - włączamy światło cofania, kluczycz w stacyjce musi być przekrecony do pozycji w której świecą się kontrolki.
Zestaw pytań - sygnał dzwiękowy i sprawdzenie światła cofania.
2) Silnik może być uruchomiony. Gdy silnik jest uruchomiony, najpierw  prosisz egzaminatora o sprawdzenie działania świateł.
Egzaminator może sprawdzić działanie świateł.
Gdy egzaminator poprosi osobę zdającą egzamin, żebyś poradził(a) sobie sam(a), nie wolno puścić sprzęgła, musisz najpierw wyłączyć silnik, dopiero włączasz bieg wsteczny, następnie przekręcić kluczyk do pozycji w której zaświecą się kontrolki i wskaźniki ( tak jak na zdjęci poniżej ) w przeciwnym razie światło cofania nie będzie działało, dopiero możesz wysiąść i sprawdzić działanie świateł.
 
 

   


k) działanie świateł kierunkowskazów, 

  
Sprawdzając kierunkowskazy gdy silnik nie pracuje, musisz przekręcić kluczyk w stacyjce do tej pozycji żeby zaświeciły się kontrolki i wskaźniki
( tak jak na zdjęciu powyżej )
Sprawdzasz prawy i lewy nie ma znaczenia od którego zaczynasz. 


l) działanie świateł awaryjnych, 
Sprawdzasz sześć żarówek.

     


m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych,

         

Pokrętło do włączenia świateł tylnych przeciwmgłowych jest na sprężynie, wraca z powrotem po włączeniu świateł do pozycji zero "0" - w czasie włączania świateł, obserwuj czy włączy się kontrolka.     
Żeby włączyć światła tylne przeciwmgłowe, najpierw musisz włączyć światła mijania.
Wskazujesz ręką i stwierdzasz czy świeci czy nie świeci.

Nowa wersja Toyoty Yaris posiada tylko jedno światło przeciwmgłowe.



Zgodnie z rozporządzeniem.
W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Urządzenie losuje 1 element spomiędzy elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element spomiędzy elementów określonych w lit. f-m.

Przygotowanie do jazdy: 
Komentarz:
- kolejność musi być zachowana zgodnie z rozporządzeniem od 19.01.2013r. 

1.1.2) właściwe ustawienie :
- fotela;  (fotel ustawiamy w dwóch płaszczyznach)
Fotel należy odsunąć jak najdalej do tyłu, tak jednak, aby lewą nogą można było swobodnie wcisną pedał sprzęgła (lekko ugięta)
Oparcie należy ustawić tak, aby ręką można było sięgnąć do umownej godz. 12 na kole kierownicy, bez odrywania pleców od oparcia.

- lusterek : w lewym i prawym lusterku kierowca powinien widzieć bok pojazdu i obszar przestrzeni za pojazdem, w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem;
- zagłówków – zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy;
zapięcie pasów bezpieczeństwa,
- uruchamiamy silnik;
- z wciśniętym sprzęgłem, dźwignia zmiany biegów w pozycji na luzie;

- włączenie światła odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym
 przed ruszeniem, rozpoczynając jazdę pasem ruchu ( tzw. „łuku”) muszą być właczone !!! zgodnie z rozporządzeniem.
-
upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte;
- 
sprawdzasz kontrolkę, nie możesz ruszyć gdy drzwi są niedomknięte, samodzielnie szukasz otwartych drzwi i zamykasz.


       
Nie możesz ruszyć pojazdem dopóki nie zgasną wszystkie kontrolki świecące na czerwono.
Dodatkowy opis wszystkich kontrolek znajduje się na podstronie - Pomoce

2.2 Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu: (na tzw.”łuku”) 
Komentarz.
Wykonując zadanie egzaminacyjne musisz: zawsze, nieustannie, cały czas - podczas jazdy - spełniasz poniższe obowiązki: przed ruszeniem, jadąc do przodu i cofając z pkt. 2, 3, 4, 6, 8) czli nasze zachowanie jest identyczne z jazdą na drodze publicznej.

Przed ruszeniem.
2) upewnienie się o możliwości jazdy: 
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu;

Komentarz.
Przed ruszeniem oceniasz sytuację wokół pojazdu, wykluczasz prawdopodobieństwo stworzenie zagrożenia dla zdrowia i życia osób. Nie wolno ci ruszyć dopóki nie zlikwidujesz zagrożenia.


Wskazówka
- Osoba zdająca sama podejmuje decyzje dotyczące obsługi wycieraczek.



3) płynne ruszenie :

a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego  - w przypadku kiedy jest uruchomiony, 
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika, 

Komentarz.
Ruszenie tylko na pół sprzęgle jest błędne, niezgodne z pkt.3 b


       

 4) dla kategorii B, B1, C, C1, D1 - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1) w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka.
Komentarz.
Obserwacja toru jazdy jest opisana na podstronie technika - ogólne zasady jazdy do tyłu, zgodnie z techniką kierowania.

 
Kryterium oceniania.
gdy utracimy płynność zatrzymamy sie lub silnik zgaśnie czyli nastąpi zatrzymanie– mamy ponowną próbę jazdy (na tzw.”łuku”).

6) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk ,
7) nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek,

Kryterium oceniania.
Gdy przejedziesz za linię, najedziesz na pachołek, potrącisz tyczkę nastepuje przerwanie egzaminu.

Cytat WORD Katowice …
.Zasady oceny na polu manewrowym mają na celu stwierdzenie: czy kierujący potrafi prawidłowo obserwować drogę wokół pojazdu? Zatem, jeżeli osoba zdająca egzamin prawidłowo obserwuje tor jazdy kierowanego pojazdu i stwierdza, że za chwilę naruszy linię lub słupek powinna zatrzymać się i podjąć na nowo zadanie egzaminacyjne. W przeciwnym przypadku, to jest po wyjechaniu poza linię wyznaczającą krawędź pasa ruchu lub także po potrąceniu słupka przez zdającego egzamin egzaminator ma obowiązek zakończyć egzamin. W takim przypadku trzeba przyjąć, że osoba zdająca jeszcze nie potrafi obserwować drogę podczas manewrowania tak, aby na drodze zatrzymać się przed przeszkodą.
8) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
a) w przypadku kategorii B i B1 w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu;

Kryterium oceniania.
Druga próba, ponowny przejazd pasem ruchu do przodu i tyłu.
Gdy delikatnie najedziesz na linię jadąc pasem ruch, masz ponowną próbę jazdy, nie możesz przejechać przez linię.

Jeżeli wjeżdżają nie zmieścisz się w polu zatrzymania (kopercie) jadąc do przodu lub tyłu  masz ponowną próbę jazdy na „łuku”


6.7 Ruszanie na wzniesieniu.
Przy ruszaniu na wzniesieniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go, bez utraty przyczepności kół.

Kryterium oceniania.
Wykonując zadanie ruszania na wzniesieniu, masz dwie próby - zgodnie z Arkuszem.


W nietypowych sytuacjach możesz poprosić egzaminatora o pomoc np. 

Podczas sprawdzania płynów i świateł np:
Gdy płyn chłodzący nie będzie się znajdował pomiędzy minimum a maksimum nie wolno uruchomić silnika.
Przygotowując się do jazdy: 
Gdy jest niesprawny pojazd egzaminacyjny np.
- nie można ustawić lusterek, 
- nie można ustawić fotel, (zablokował się, przesuwa się samoczynnie)



 
 
Warunki dopuszczenia do egzaminu w ruchu drogowym.
 

§12.2. Części praktycznej egzaminu państwowego przeprowadzanej w ruchu drogowym nie można przeprowadzić w przypadku, gdy osoba egzaminowana przystępująca do egzaminu państwowego kieruje pojazdem na placu manewrowym w sposób pozwalający stwierdzić, że jej zachowanie zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.

3. Przez zachowanie osoby egzaminowanej, o którym mowa w ust. 2, rozumie się w szczególności:
1) przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
2) najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki;

Kryterium oceniania.
 - jeżeli zaistnieją okoliczności wymienione w punkcie 1 lub 2 nastepuje przerwanie egzaminu.

3) dwukrotne nieprawidłowe wykonanie zadania, o którym mowa w poz. 2-10 tabeli nr 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia.
Komentarz.
- dla kat. B tylko poz. 2, 3, 7 z Tabeli 2

Kryterium oceniania.
Wynik egzaminu jest negatywny.
Informacja.
Wykonując zadania egzaminacyjne na placu manewrowym z wynikiem negatywnym, egzaminator powinien zaproponować osobie zdającej egzamin, możliwość wyjechania na egzamin w ruchu drogowym, pomimo negatywnego wyniku. Nie mama takiej możliwości gdy egzamin zostaje przerwany zgodnie z kryterium oceniania.

 

W ruchu drogowym. 
 
 
§ 23. 1. Część praktyczna egzaminu państwowego polega na:
2) wykonaniu w ruchu drogowym zadań egzaminacyjnych:
a) obejmujących co najmniej zadania określone w tabeli nr 7 załącznika nr 2 do rozporządzenia - zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania pojazdem,
b) w czasie nie krótszym niż określono w tabeli nr 8 załącznika nr 2 do rozporządzenia – 40 min, z zastrzeżeniem pkt 3;
Objaśnienie.
Górna granica limitu czasowego nie jest określona ile ma trwać egzamin.

3) w przypadku egzaminu przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 lub B, egzaminator może zakończyć egzamin po upływie 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie wymagane zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny.

Wskazówka. 
Jeżeli zdarzy się w czasie jazdy egzaminacyjnej, że silnik Ci zgaśnie jak najszybciej uruchamiasz silnik i dalej kontynuuj jazdę. Zgaśnięcie dwukrotne powinno dotyczyć wykonanie tego samego zadania egzaminacyjnego.
Silnik nie może ci zgasnąć na skrzyżowaniu, na przejeździe pojazdów szynowych. 

Kryterium oceniania
Przerwanie egzaminu zgodnie z Art.52.2
 
Tabela Nr.7          Zadania egzaminacyjne od 19.01.2013r
1
Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
2
Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne pręd­kości
3
Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne pręd­kości
4
Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
5
Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe)
6
Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych
7
Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
8
Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
9
Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*
10
Przejazd przez przejścia dla pieszych
11
Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w za­kresie prawa jazdy kategorii B i B1):
- prostopadłe - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parko­wania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parko­wanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
- skośne - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszcze­nia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odby­wa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
-równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania - możliwa jedna korekta toru jazdy) - wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania po­między pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykony­wania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wy­konywania manewru nie może najechać na krawężnik.

W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru do­puszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania
12
Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 i B):
- możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, za­toczki itp.),
- zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego,
miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.
13
Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*
14
Przejazd przez tunel*
15
Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego
16
Wykonanie manewru wyprzedzania
17
Wykonanie manewru omijania
18
Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu
19
Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo
20
Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu
21
Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) 
 
* Dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania.
** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową
 
Tabelę nr.7 opracowałem wyłącznie dla kat. B

 


 
 


Kryteria oceniania w ruchu drogowym. 
 
§ 27. Podczas części praktycznej egzaminu państwowego:
3) egzaminator przekazuje osobie egzaminowanej polecenia dotyczące kierunku jazdy lub wykonania określonego zadania egzaminacyjnego; polecenia te nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi na drodze zasadami ruchu drogowego lub stwarzać możliwości zagrożenia jego bezpieczeństwa;

4) egzaminator informuje osobę egzaminowaną o nieprawidłowym wykonaniu zadania egzaminacyjnego; w przypadku dwukrotnego nieprawidłowego wykonania tego samego zadania egzaminacyjnego lub przerwania egzaminu państwo­wego egzaminator informuje osobę egzaminowaną o negatywnym wyniku części praktycznej egzaminu państwowego;
Objaśnienie.
Egzaminator informuje osobe zdającą o popełnionym błędzie - popełniła pani/pan błąd - ale nie informuje jaki błąd był popełniony, na czym polegał.
Obecnie:

§ 16. Egzaminator przerywa egzamin państwowy:
1) jeżeli zaistniały przesłanki, o których mowa w art. 52 ust. 2 ustawy o kierujących pojazdami, w szczególności określone w tabeli nr 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia;
UoKP
Art.52.2.Część praktyczna egzaminu może zostać zakończona przed wykonaniem wszystkich określonych zakresem egzaminu zadań jedynie w przypadku, gdy zachowanie osoby zdającej zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.

Tabela 1

 

 Art. 52. 2 USTAWA o kierujących pojazdami - dodatkowe przykłady:
Zagrożenia dla bezpieczeństwa zdrowia i życia osób : 
- jazda pod prąd,  
- unieruchomienie pojazdu na skrzyżowaniu, na przejeździe pojazdów szynowych - w danej sytuacji, stwarza zagrożenie,
- jazda przez skrzyżowanie prosto z włączonym kierunkowskazem w prawo, w danej sytuacji - stwarza zagrożenie,
- jazda bez świateł mijania w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza - stworzenie zagrożenia,
- nie upewnienie się o możliwości jazdy,
- najechanie kołem na krawężnik - wjechanie na chodnik - w zależności od sytuacji,
- Podczas rozpędzania pojazdu włączasz bieg pierwszy zamiast trzeciego – przerwanie egzaminu, stwarzasz zagrożenie pojazd gwałtownie hamuje, a nie włącza się światło hamowania stop.
- nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas wysiadania z tramwaju, przystanek bez wysepki. 


§ 28. 1. Osoba egzaminowana uzyskuje:

1) pozytywny wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli poprawnie wykonała zadania, o których mowa w § 23
Komentarz.
- czyli zadania z tabeli 2, 4, 7 

2) negatywny wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli:
a) dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne,
Komentarz.
- dotyczy zadań znajdujących się w Arkuszu przebiegu części praktycznej egzaminu państwowego.
b) zachodzą okoliczności, o których mowa w § 16 pkt 1 i 3. 
Objaśnienie.
 § 16 pkt 1 - przerwanie egzaminu.
 § 16 pkt 3 - przerwanie egzaminu na wniosek osoby egzaminowanej. 

2. Po zakończeniu części praktycznej egzaminu państwowego egzaminator:
1) szczegółowo omawia z osobą egzaminowaną oraz odpowiednio tłumaczem obecnym na egzaminie wynik części praktycznej egzaminu państwowego, a jeżeli wynik jest negatywny - podaje przyczyny jego uzyskania;
2) wpisuje na listę osób zakwalifikowanych na egzamin wynik części praktycznej egzaminu państwowego oraz wynik egzaminu państwowego;
3) przekazuje osobie egzaminowanej wypełniony arkusz przebiegu części praktycznej egzaminu państwowego; kopię arkusza dołącza się do listy osób zakwalifikowanych na egzamin.


Ogólna ocena Osoby zdającej egzamin odbywa sie na podstawie Art.51 ust.1 pkt.2 

 

Egzamin jest przeprowadzany zgodnie z arkuszem przebiegu części praktycznej egzaminu państwowego.



Od 01 stycznia 2015r  na egzaminie praktycznym pojawią się 2 nowe zadania egzaminacyjne Arkusz pozycja:

32. Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E); w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.

33. Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E).

Podstawa prawna.
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20140000594

 


 

Najczęściej popełniane błędy na egzaminie:

Ideą powstania mojej strony było bardzo dobre przygotowanie państwa do samodzielnej jazdy,
mając już uprawnienia i do egzaminu. Zgromadziłem wiedzę, która nie pozwala na popełnianie błędów na egzaminie. Wszystko co znajduje się na mojej stronie obrazuje najczęściej popełniane błędy. Stosując wyliczankę, tak jak przedstawiłem błędy w poniższych punktach, nic nam nie daje, ponieważ muszę posiadać wiedzę, która dotyczy popełnianych błędów.

1) Pierwszy błąd to - brak umiejętności radzenia sobie ze stresem - powód - brak wiedzy teoretycznej i praktycznej.
2) Brak nawyku obserwacji znaków, co prowadzi do …..
3) Znak STOP - niewłaściwa interpretacja, brak zatrzymania się we właściwym miejscu – wiedza, obserwacja.
4) Wymuszenie pierwszeństwa - zła ocena odległości i prędkości innych pojazdów – umiejętności, samodzielność.
5) Niespełnienie warunków na sygnalizacji świetlnej - sygnalizator S2 połączony z zieloną strzałką – obserwacja, wiedza,
6) Niewłaściwa pozycja na drodze, na skrzyżowaniu, wykonując manewr skrętu w prawo lub w lewo – wiedza, obserwacja.
7) Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu - najczęściej z lewej strony – obserwacja, przewidywanie.
8) Nieupewnienie się o możliwości jazdy – brak nawyku.
itd…………


  

Pamiętaj o pozytywnym nastawieniu. Idziesz zdać egzamin, a nie go oblać. 

 Życzę wszystkim powodzenia na egzaminie.