Technika kierowania pojazdem - Nauka jazdy.

Materiały przeznaczone do Nauka Jazdy kurs na Prawo Jazdy Kat.”B” Bytom i początkujących kierowców.
Opracowanie wszystkich materiałów – Instruktor nauki jazdy Kat.B  Janusz Stasiaczek – prawa autorskie.
Wszystkie materiały są zgodne z Rozporządzeniem.
Ponadto wiedza jest potrzebna do rozwiązywania nowych testów 2013r.

Pytania testowe dotyczące techniki kierowania:

Pojazd z umieszczonym silnikiem z tyłu będzie ?
a) pojazdem nadsterownym,
b) pojazdem podsterownym,
c) nie ma znaczenia

 

Podjaz z umieszczonym silnikiem z przodu będzie ?
a) pojazdem nadsterownym,
b) pojazdem podsterownym,
c) nie ma znaczenia

 

Gdy oś napędowa jest umieszczona z tyłu pojazdu ?
a) pojazdem będzie nadsterownym,
b) pojazdem będzie podsterownym,
c) nie ma znaczenia

 

Gdy oś napędowa jest umieszczona z przodu  pojazdu ?
a) pojazdem będzie nadsterownym,
b) pojazdem będzie podsterownym,
c) nie ma znaczenia,

0. W czasie jednej sekundy przy prędkości 90km/h pojazd przejedzie drogę.
1. W jaki sposób hamować awaryjnie samochodem osobowym wyposażonym w system ABS.
2. Definicja zakrętu zacieniającego.
3. Definicja zakrętu rozluźniającego.
4. Charakterystyka pojazdu nadsterownego w zakrętach.
5. Charakterystyka pojazdu podsterownego w zakrętach.
6. Sposób ustawienia kierownicy do skrętów manewrowych.
7. Sposób ustawienia kierownicy do skrętów szosowych.
8. Układ rąk rozpoczynając skręt szosowy.
9. Przyczyny wpadnięcia w poślizg.
10. Jakie środki ostrożności musimy przedsięwziąć jadąc w trudnych warunkach atmosferycznych np. w czasie mgły.
11. Jakie czynniki musimy uwzględnić przed wejściem w zakręt. 
12. W jaki sposób pokonuje się zakręty występujące bezpośrednio po sobie.
13. W jaki sposób pokonujemy zakręt w prawo - prawidłowy tor jazdy.
14. W jaki sposób pokonujemy zakręt w lewo - prawidłowy tor jazdy.
15. W jaki sposób możemy zwiększyć przyczepność kół przednich.
16. Na czym polega efektywne wykorzystanie mocy silnika.
17. Jak prawidłowo powinno się obserwować tor jazdy pojazdu podczas cofania: jadąc prosto, skręcając w prawo lub skręcając w lewo.
18. Na czym polega właściwe zachowanie się na drogach ekspresowych i autostradach.
19. W jakiej pozycji powinna się znajdować dźwignia zmiany biegów oraz sprzęgło, podczas uruchamiania silnika.
20. Jaka jest kolejność podczas ustawiania fotela kierowcy, w ilu płaszczyznach ustawiasz fotel.
21. Jaka jest kolejność czynności przygotowując się do jazdy.
22. Czy jadąc na półsprzęgle mamy ułatwione panowanie nad pojazdem, czy utrudnione.
23. Jak zachowa się pojazd podczas ruszania na wzniesieniu, gdy za wcześnie zwolnimy hamulec.
24. Zmieniając biegi, dźwignię zmiany biegów trzymamy kurczowo, czy biegi zmieniamy otwarta dłonią.
25. Puszczając sprzęgło, czy pięta powinna być oparta o podłogę pojazdu.
26. Jak prawidłowo powinien być ustawiony zagłówek na oparciu fotela kierowcy.
27. Czy w początkowej fazie opadów deszczu jest większe prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg.
28. Czy obfite opady deszczu mogą doprowadzić do utraty stateczności pojazdu.
29. Czy ruszanie na śniegu z biegu drugiego zwiększy przyczepność kół, czy ruszenie jest łatwiejsze.
30. Czy doprowadzisz do poślizgu gdy siła odśrodkowa przekroczy siłę przyczepności kół.
31. Jeżeli poślizgnęły się tylne koła pojazdu, w którą stronę należy ustawić koła przednie uwzględniając krzywiznę zakrętu.
32. Jeżeli poślizgowi w zakręcie ulegają koła przednie, w którą stronę ustawisz koła przednie uwzględniając krzywiznę zakrętu.
33. W jaki sposób ratować się gdy podczas hamowania dochodzi do zablokowania kół, w samochodzie nie posiadającym systemu ABS.
34. Który element jest odpowiedzialny za utrzymanie toru jazdy przyczepy podczas cofania.
35. Czy droga hamowanie w razie ciągnięcia przyczepy będzie taka sama.
35. Czy leżące na drodze wilgotne liście mogą doprowadzić do poślizgu pojazdu.
36. Czy jazda z otwartymi oknami z prędkością 90km/h ma wpływ na zużycie paliwa. (Tak)
37. Czy dokonywanie regularnych przeglądów technicznych samochodu ma wpływ na zużycie paliwa (Tak)
             

Poniżej są materiały dotyczące pozostałych zagadnień, z których są tworzone kolejne pytania.
ODPOWIEDZI NA WSZYSTKIE PYTANIA ZNAJDZIESZ PONIŻEJ >


Na Stronie Głównej znajduje się spis wszystkich zagadnień.
Na podstronie - Technika 
- jest opisane:

0. Przygotowanie się do jazdy.  
- kolejność czynności,
- ruszenie pojazdem,

- ustawienie kierownicy do skrętów manewrowych lub szosowych,

1. posługiwanie się sprzęgłem:
- dużo wskazówek dotyczące sprzęgła,
- układ nogi,
- kiedy nastepuje moment zasprzęglenia (ciągnięcia ) półsprzęgło,
- ruszanie na wzniesieniu za pomocą hamulca zasadniczego,
- prawidłowe wykonanie skrętu w prawo lub w lewo na skrzyżowaniu,
2. obsługa dźwigni zmiany biegów:
- układ ręki,
- wskazówki jak prawidłowo włączać poszczególne biegi ( szczególnie bieg trzeci)
- redukcja biegu,
- zmiana biegu w górę,
- zmiana biegu w duł,
3. orientacyjny zakres prędkości,
- sposób redukcji biegów, dopasowanie biegu do prędkości,
- zmiana biegu w górę
- zmiana biegu w dół,
4. kręcenie kierownicą:
- prawidłowy układ rąk,
- skręty manewrowe i szosowe,
- prawidłowa ocena toru jazdy pojazdu – jadąc do tyłu – cofając
5. hamowanie:
- kolejność czynności podczas zatrzymania pojazdu,
- jak należy posługiwać się pedałem hamulca.
- zatrzymanie pojazdu przy małej prędkości,
- zmniejszenie prędkości,
6. Respektowanie zasad techniki kierowania pojazdem,
7. Wykorzystanie mocy silnika
8. Charakterystyka pojazdów
- pojazd podsterowny,
- pojazd nadsterowny,
- technika pokonywania zakrętów,
- zakręt zacieśniający,
- zakręt rozluźniający,
9. Jazda w trudnych warunkach

- poślizg, przyczyny, zapobieganie,
10. Jazda drogą ekspresową i autostradą.
- prawidłowa obserwacja drogi,
11. Jazda z przyczepą.
- cofanie przczepą,
Na podstronie Plan nauczania jest opisany  - sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem - warto przeczytać,

 

Materiały do nauki.

  w - Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 13 lipca 2012 r.
w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami,
została jednoznacznie określona technika kierowania pojazdem, która będzie obowiązywać od 19.01.2013r.

Materiały w ramkach pochodzą z nowego rozporządzenia.

Czego możemy się spodziewać przystępując do egzaminu po 19 stycznia 2013r, że egzaminatorzy mając podstawę prawną będą zwracać dużą uwagę na technikę kierowania pojazdem oraz na sposób używania mechanizmów, które służą do sterowania pojazdem. Ponadto warto uczyć się jeździć zgodnie z techniką kierowania pojazdem, ponieważ po uzyskaniu uprawnień nie będziemy mieć żadnych problemów z panowaniem nad pojazdem. Jeżeli myślisz że zdasz egzamin nie przestrzegając zasad techniki kierowania pojazdem, to jesteś w błędzie. Technika kierowania pojazdem jest oceniana na egzaminie.

 

Technika kierowania pojazdem.

Przygotowanie się do jazdy.


Przed ruszeniem należy ocenić sytuacja dookoła pojazdu, upewnić się o możliwości jazdy, wykluczyć stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zagrożenie dla zdrowia i życia osób.




1. Prawidłowe posługiwanie się sprzęgłem, płynna jazda, bez szarpania.
(prawidłowe puszczanie sprzęgła)

Objaśnienie !!! Moment zasprzęglenia lub moment ciągnięcia jest to moment w którym pojazd zaczyna ruszać - inaczej - półsprzęgło.

Wskazówka dla początkujących !!! Dotyczy butów.
Przychodząc na jazdy musimy zaopatrzyć się w wygodne buty, z cienką podeszwą oraz miękką podeszwą. Podeszwa w butach nie może być gruba i twarda nie będziesz czuć pedałów pod nogą, co uniemożliwi płynne ruszanie pojazdem.

Wskazówka dla początkujących !!! Dotyczy - uruchamianie silnika w Toyocie Yaris.

Uruchamiając silnik w Toyocie Yaris, sprzęgło musi być wciśnięte do oporu. Jeżeli nie spełnimy tego warunku uruchomienie silnika staje się niemożliwe, na pedale sprzęgła jest założony czujnik.

Wskazówka !!!  Dotyczy – ruszania - dodajemy 'gazu” jednocześnie zaczynamy puszczać sprzęgło.
Chciałem Państwa uprzedzić że należy zwrócić bardzo dużą uwagę na sprzęgło w Toyocie Yaris, moment zasprzęglenia (ciągnięcia ) może nastąpić bardzo nisko. (opis poniżej )
Rozpoczynając jazdę - zwiększamy obroty silnika !!! (dodajemy gazu), jednocześnie zaczynamy puszczać sprzęgło.
W Toyotach Yaris - z
 silnikach o pojemności 1300cm. obroty silnika zostały obniżone do 600obr/min. - starsza wersja.

Wskazówka dla początkujących !!! Dotyczy - jak szybko wciskać sprzęgło.
Przy zmianie biegu – kolejność;
1 - najpierw
 (1 sekundę wcześniej) szybko puszczamy pedał „gazu”  jednocześnie wciskamy sprzęgło do oporu – energicznie (szybko),  
2 - po wciśnięciu sprzęgła - dokonujemy zmieniamy biegu,
Sprzęgło wciskamy z szybkością dźwięku, nie jest konieczna szybkość światła, tempo żółwia jest niedopuszczalne.

Wskazówka dla początkujących !! Dotyczy – puszczania sprzęgła przy zmianie biegu na wyższy.
Po zmianie biegu na wyższy- najpierw zaczynamy łagodnie puszczać sprzęgło, w momencie zasprzęglenia (ciągnięcia), zaczynamy dodawać „gazu”


Wskazówka dla początkujących !!! Dotyczy - kiedy puścić sprzęgło, jak kończysz jazdę.
Podczas zatrzymania pojazdu:
1 - najpierw hamujemy, w ostatniej fazie wciskamy sprzęgło do oporu, dalej hamując aż do zatrzymania pojazd - łagodnie;
2 - następnie dźwignię zmiany biegów - ustawiamy w pozycji na luzie;
3 -
dopiero możemy puścić sprzęgło;

Wskazówka dodano 23.07.12r.
Gdy nie można włączyć biegu pierwszego lub wstecznego (blokuje się) można puścić sprzęgło i wcisnąć jeszcze raz lub włączyć inny dowolny bieg i ponownie włączyć bieg pierwszy Lub wsteczny.

Wskazówka !!! Dotyczy ruszania na wzniesieniu bez użycia hamulca „ręcznego”
Ruszając do przodu na wzniesieniu, możemy ruszyć na trzy sposoby, a pojazd nigdy nie stoczy się do tyłu:
- ruszając z hamulca pomocniczego 
- ruszanie na wzniesieniu po zaciągnięciu hamulca awaryjnego, z tzw. „ręcznego”

- ruszając z hamulca zasadniczego,  

- ruszając tylko ze sprzęgła po wcześniejszym zwolnieniu hamulców, dopuszczalne 0,2m.
Wymagane jest opanowanie sprzęgła do perfekcji.

Jak należy prawidłowo puszczać pedał sprzęgła.

W pkt.2 następuje zasprzęglenie (ciągnięcie), najważniejszy moment, w tym punkcie przytrzymujemy sprzęgło i puszczamy jeszcze wolniej aż do pkt.3 - jednocześnie łagodnie dodajemy gazu (zwiększamy obroty silnika).
Moment zasprzęglenia jest to moment w którym pojazd zaczyna ruszać - inaczej półsprzęgło.
Dlatego tak ważne jest wyczucie pkt.2,
w poszczególnych autach pkt.2 może występować na różnych wysokościach.

Wskazówka – puszczając sprzęgło, pieta powinna być oparta o podłogę, stosując taki sposób, możemy precyzyjniej wyczuć moment zasprzęglenia.
Wskazówka - Ruszyć szybko to nie znaczy szybko puścić sprzęgło, tylko dodać więcej gazu.
Wskazówka - Włączając poszczególne biegi np. drugi, trzeci itd sprzęgło puszczamy wyczuwając moment zasprzęglenia identycznie jak przy ruszaniu, puszczając sprzęgło takim sposobem pojazdem nie będzie szarpać.
Wskazówka - Bardzo dużo osób bardzo wolno wciska pedał sprzęgła, następnie ma problem z włączeniem pierwszego biegu.

 

2. Obsługa dźwigni zmiany biegów w Toyocie Yaris. (inna nazwa - drążek zmiany biegów)
Prawidłowe posługiwanie się dźwignią zmiany biegów w Toyocie Yaris.
W jaki sposób zmieniamy biegi 
w Toyocie Yaris.

Wskazówka dla początkujących !!!  Dotyczy - sposobu zmiany biegów, w jakiej kolejności można zmieniać biegi. 
Zmieniając bieg z jedynki na dwójkę prowadzimy dźwignię w linii prostej, eliminujemy ruch zbędny na luz. 
Identycznie z piątki na szóstkę.
Nie należy kurczowo trzymać dźwignię zmiany biegów, zmieniając biegi, szczególnie z dwójki na trójkę.
Biegi zmieniamy otwartą dłonią.
Unikniemy błędu włączenia biegu pierwszego lub piątego, zamiast trzeciego. 
Układ rąk dla każdej pary biegów jest inny: dla {1 i 2}  dla {3 i 4 } dla { 5 i 6 }
Pytania testowe:
Dzwignia zmiany biegów powinna pracować z lekkim oporem, nie może pracować luźno, ani zbyt ciężko.
Objaśnienie !!! - pozycja dzwigni zmiany biegów ustawiona na luzie to inaczej pozycja neutralna lub bieg jałowy.


     


Zawsze akcentujemy pozycję na luzie (sekundowe zatrzymanie dźwigni w pozycji luzu) zmieniając biegi np:
- z dwójki na trójkę,

- z czwórki na dwójkę,
- z piątki na dwójkę,
- z szóstki na trójkę, 
- itd.,

( redukcja biegów opisana poniżej)
Proszę pamiętać że sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem jest oceniany na egzaminie, gdy popełnisz dwa te same błędy zakończysz egzamin. Opis na podstronie - Plan nauczania.

   

 

 


3. Orientacyjny zakres prędkości na poszczególnych biegach jeżdżąc Toyotą Yaris 6 biegową.


Zmianę biegu na wyższy dokonujemy uwzględniając:
- ukształtowanie terenu
- obciążenie auta
- moment obrotowy danego auta
- od mocy silnika
Razem z prędkością wzrastają obroty 
silnika. 
aktualizacja 07.03.2014r
Jeżdżąc Toyotą Yaris 6 biegową silnik 1,3 
biegi możemy zmieniać w zakresie: od 2000 obr/min. do 2500obr/min momentami  do 3000obr/min w zależności od sytuacji.
Na poszczególnych biegach możemy osiągnąć obroty aż do 6000 obr/min , trudno ocenić jaka będzie prędkość na poszczególnych biegach, jedno jest pewne zużycie paliwa będzie ogromne, a żywotność silnika bardzo skrócona.
Przy zmianie biegów posługujemy się obrotami silnika, ale w samochodach nie posiadających obrotościomierza, posługujemy się zakresem prędkości dla poszczególnych biegów. 



Tabela obrazuje jazdę autem, które nie jest wyposażone w obrotościomierz. 
- Pytanie testowe.



Strzałki czerwone wskazują moment przejścia na bieg wyższy, natomiast strzałki niebieskie moment w którym dokonujemy redukcji na bieg niższy.

Jazda autem posiadającym obrotościomierza: (dla początkujących)
Rozpędzając pojazd posługujemy się obrotami silnika.
Biegi zmieniamy na wyższy przy 2000obr/min (pod górę do 2500obr/min)

- bieg pierwszy do ruszenia rozpędzamy do około 2000obr/min. prędkość około 20km/h i przechodzimy na bieg drugi,
- na biegu drugim rozpędzamy do 2000obr/min prędkość wzrośnie do około 35km/h i przechodzimy na bieg trzeci,
- na biegu trzecim rozpędzamy do 2000obr/min prędkość 45km/h i przechodzimy na bieg czwarty,
- na biegu czwartym rozpędzamy do 2000obr/min i prędkość 55km/h i przechodzimy na bieg piąty,
- na biegu piątym rozpedzamy auto do 2000obr/min i przechodzimy na bieg szósty,

Redukcja biegu (w dół) posługujemy się tylko prędkością:

- prędkość poniżej 70km/h bieg piąty,
- prędkość poniżej 50km/h bieg czwarty,
- prędkość poniżej 40km/h bieg trzeci.
- prędkość poniżej 30km/h bieg drugi,

Chce jeszcze raz podkreślić że są to prędkości orientacyjne i w poszczególnych autach zakres zmiany biegów może być inny uwzględniając rodzaj silnika: benzyna czy diesel, moc, moment obrotowy, ukształtowanie terenu, obciążenia, sytuacji w ruchu drogowym itd.
Jeździmy w taki sposób aby nie przeciążać silnika, doświadczony kierowca nie potrzebuje ani prędkości ani obrotów, aby prawidłowo zmieniać biegi, słucha głosu swojego silnika.

Ostrzeżenie !!! 
Egzaminator może wymagać, aby użyć bieg IV przy prędkości około 45km/h i obrotach silnika ponad 2000. 
Zbyt długa jazda na biegu III nie jest ekonomiczna.

Wskazówka dla początkujących !!! Dotyczy - sposób redukcji biegów, w jaki sposób możemy redukować biegi. 
Przykład:

Biegi możemy redukować:
Przechodząc po kolei z biegu np. czwartego na trzeci, wytracić prędkość, następnie z biegu trzeciego na drugi wytraci prędkość i jeśli sytuacja się zmieni to jesteśmy przygotowani do jazdy, jeśli zmusi nas do zatrzymania to wykorzystaliśmy hamowanie silnikiem.
Gdy sytuacja zmienia się bardzo szybko, najpierw zaczynamy hamować dopiero w ostatniej fazie redukujemy bieg dopasowując do prędkości np:
- od razu z biegu piątego na drugi.
Bieg możemy zredukować od razu:
z biegu VI na bieg V lub IV lub III lub II i
z biegu V na bieg IV lub III lub II i
z biegu IV na bieg III lub II i
z biegu III na II
jazdę rozpoczynamy od biegu I
Zawsze dopasowując bieg do prędkość gdy prędkość wzrasta i maleje.

Wskazówka dla początkujących !!! Dotyczy - redukcji biegu jadąc z góry, jak zredukować bieg, gdy jadę z góry.
Gdy jedziesz z góry i musisz dokonać redukcji biegu np. przed skrętem w prawo na dwójkę, to przed wciśnięciem sprzęgła musisz użyć delikatnie hamulca !!! ( w zależności od potrzeby, uwzględniając sytuację), ponieważ nie będzie hamowania silnikiem , wciskają sprzęgło rozłączasz napęd i pojazd będzie gwałtownie przyspieszał.


Wskazówka dla początkujących !!! Dotyczy - dopasowanie biegu do prędkości.
- gdy sytuacja zmusiła Cię do zmniejszenia prędkości,
- ponownie zmieniła się i możesz dalej kontynuować jazdę,
- zanim zaczniesz przyspieszać,
- musisz skontrolować prędkość,
- i dopasować bieg do prędkości.


 

Opis powyżej omawia zmianę biegu w dół - zgodnie z techniką kierowania pojazdem, mamy zakaz pokonywanie skrętów w prawo lub w lewo na skrzyżowaniach z wciśniętym sprzęgłem !


4. 
Kręcenie kierownicą, skręty manewrowe.
Prawidłowa ocena toru jazdy pojazdu – jadąc do tyłu – cofając.
Jak prowadzić pojazd jadąc do tyłu - cofając.
W jakim kierunku kręcić kierownicą – jadąc do tyłu – cofając.

Ustalenie prawej strony pojazdu - ustalenie lewej strony pojazdu.
Podczas cofania – jadąc do tyłu gdy obserwujemy tor jazdy przez tylną szybę, boczną prawą i prawe lusterko.
Gdy tył pojazdu odjeżdża od prawej strony krawężnika lub linii. 
Kierownicę skręcamy w prawo, czyli dokręcamy do prawej  linii lub krawężnika.
Natomiast gdy tył pojazdu najeżdża na linię lub krawężnik, kierownicę skręcamy w lewo, czyli odkręcamy od linii lub krawężnika.
  
Podczas cofania – jadąc do tyłu gdy obserwujemy tor jazdy przez tylną szybę, boczną lewą i lewe lusterko.
Gdy tył pojazdu odjeżdża od lewej strony krawężnika lub linii. 
Kierownicę skręcamy w lewo, czyli dokręcamy do lewej linii lub krawężnika.
Natomiast gdy tył pojazdu najeżdża na linię lub krawężnik, kierownicę skręcamy w prawo, czyli odkręcamy od linii lub krawężnika.

 
Kierownicą kręcimy łagodnie w zależności od potrzeby, obserwując tor jazdy pojazdu i oceniając zachowanie naszego pojazdu. Wymagane jest wyczucie naszego auta.
Jak włączać kierunkowskaz i w którą stronę kręcić kierownicą, po parkowaniu prostopadłym, skośnym i podczas zawracania, osoba dla której jestem instruktorem prowadzący otrzymuje w „niezbędniku dla osoby egzaminowanej” Jakie polecenia można otrzymać od egzaminatora.


Ciąg dalszy..........
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 13 lipca 2012 r.
w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami,

           

 

 Skręty podczas jazdy do tyłu wykonujemy obiema rękami.

 
 
 


6. Respektowanie zasad - Technika kierowania pojazdem (samochodem):
5. Hamowanie - posługiwanie się pedałem hamulca - pkt. 5.

Posiadając auto wyposażone w ABS , ESP i super opony zimowe, gdy nie będziemy spełniać poniższych zasad możemy również doprowadzimy do poślizgu:
Jeżdżąc zimą i spełniając poniższe zasady wykluczamy prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg:
Wszystkimi urządzeniami służącymi do sterowania pojazdem posługujemy się z dużym wyczuciem czyli …
Łagodnie dodajemy „gazu” delikatnie używamy hamulca.
Łagodnie posługujemy się pedałem sprzęgła.
Zachowujemy większy odstęp od pojazdu jadącego przed nami.
Hamujemy dwa razy, najpierw sprawdzamy przyczepność, następnie wykonujemy hamowanie właściwe. Przewidujemy dłuższą drogę hamowania.
Do sygnalizacji świetlnej nie przyspieszamy, tylko delikatnie zwalniamy.
Kierownicą kręcimy łagodnie, nie wykonujemy gwałtownych ruchów.
Przy dużym oblodzeniu możemy ruszyć z biegu drugiego.
Hamując pojazdem wyposażonym w ABS nie odrywamy nogi od pedału hamulca, cały czas naciskamy pedał. Hamując pojazdem który nie posiada systemu ABS hamowanie wykonujemy w sposób pulsacyjny, naciskają i puszczając hamulec z bardzo dużą szybkością.

Poniższe Zasady - dotyczy bezpiecznej jazdy w różnych warunkach atmosferycznych:
Gdy nie będziesz przestrzegał poniższych zasad na egzaminie Twoja jazda będzie oceniana negatywnie.
Zakręt lub łuk drogi pokonujemy zawsze w ten sam sposób, szczególnie jeżdżąc zimą na śliskiej nawierzchni. 

 

1. Jadąc na wprost, przed wejściem w zakręt, dopasowujesz prędkość z jaką jesteś w stanie pokonać zakręt lub łuk drogi - redukujemy bieg dopasowując do prędkości, puszczamy łagodnie sprzęgło przed skrętem. Spełniając tą zasadę, możesz wykonywać skręt w prawo lub lewo na skrzyżowaniu - wykorzystując hamowanie silnikiem;
Czyli zmianę biegów wykonujemy jadąc na wprost, nie na łuku drogi i nie na zakręcie;
Ważna - wskazówka dla początkujących.
1.a. Zakaz pokonywanie skrętów w prawo lub w lewo na skrzyżowaniach z wciśniętym sprzęgłem!
Skręt pod kątem 90 stopni przeważnie pokonujesz, redukując bieg do dwójki, ponieważ prędkość jazdy spada poniżej 30km/h;

 

1.b. Zakręt lub łuk drogi, na śliskiej nawierzchni, pokonujemy ze stałą prędkością, dopiero na wyprostowanych kołach przyspieszamy;

 

1.c. Jeśli jest to tylko możliwe, to pokonując zakręt lub łuku drogi na śliskiej nawierzchni, nie używamy hamulca;

Cytat WORD Katowice ... Zasada włączania odpowiedniego biegu i zwolnienia sprzęgła przed rozpoczęciem manewru. Wówczas to kierujący porusza się w miejscach podatnych na poślizg z włączonym napędem, zmniejsza zatem skłonności pojazdu do utraty przyczepności;
Oczywiście istnieją odstępstwa od powyższej zasady, gdy sytuacja zmusi Nas do zatrzymania sie;

 

2. Obowiązek - bieg musi być dopasowany do prędkości, gdy prędkość wzrasta i maleje;
Najczęściej popełniany błąd !!! niedopasowanie biegu.
Orientacyjny zakres prędkości na poszczególnych biegach - opis znajduje się powyżej; 
Pamiętaj - na śliskiej nawierzchni wykorzystujemy hamowanie silnikiem, dlatego zmniejszamy prędkość dokonując redukcji na biegi niższe. Gdy pojazd porusza się w miejscach podatnych na poślizg z włączonym napędem, zmniejsza skłonności pojazdu do utraty przyczepności i wpadnięcia w poślizg, również jadąc na wprost.

Wskazówka – dotyczy redukcji biegu do dwójki dojeżdżając do sygnalizacji świetlnej i znaku stop.
Dojeżdżając do sygnalizacji świetlnej gdy jest nadawany sygnał czerwony -  redukujemy bieg do dwójki ( gdy mamy odpowiednią ilość czasu) wykorzystujemy hamowanie silnikiem i przygotowujemy się do ewentualnej możliwości kontynuacji jazdy, również dojeżdżając do znaku stop redukujemy bieg do dwójki wykorzystujemy hamowanie silnikiem i uwzględniamy sytuację przed naszym pojazdem, może znajdować się inny pojazd stojący przed drogą z pierwszeństwem, który w każdej chwili może odjechać, gdy mamy włączony bieg drugi możemy bez problemu podjechać do miejsca zatrzymania.

Jeżdżąc zimą i dojeżdżając do miejsc w których możemy się spodziewać oblodzenia np:
- do drogi z pierwszeństwem,
- do sygnalizacji świetlnej,
- do przejść dla pieszych,
- wjeżdżając na wiadukt,
- przejeżdżając obok zbiorników wodnych, gdy temperatura jest na pograniczu zera stopni,

W razie konieczności hamowania wykorzystujesz hamowanie silnikiem redukując biegi w dół , zmniejszamy prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg. Hamulec używamy dwukrotnie, najpierw sprawdzamy kontakt z podłożem, następnie wykonujemy hamowanie właściwe, uwzględniając dłuższą drogę hamowania.


 

3. Zakaz jazda długotrwałej z nogą trzymaną nad pedałem sprzęgła, w efekcie jazda na półsprzęgle;
Oczywiście istnieją odstępstwa od tej zasady gdy dojeżdżamy w miejsca niebezpieczne, przygotowujemy się do zatrzymania.
Wskazówka !!! Dotyczy - Przygotowanie się do ewentualnego zatrzymania pojazdu -
Zasada asekuracji 
Przenosimy nogi nad pedał sprzęgła i hamulca nie dotykając pedałów, jesteś przygotowana (y) do zatrzymania pojazdu - gdyby sytuacja zmusi Cię do zatrzymania się.
np. dojeżdżając do znaku A7 ustąp pierwszeństwa, przejeżdżając obok przystanku komunikacji publicznej z zatoką w której stoi autobus - przewidujesz że ktoś może wyjść zza autobusu, dojeżdżając do zasłoniętego przejścia dla pieszych itd.

4. Zakaz jazdy na luzie, zakaz jazdy długotrwałej z wciśniętym sprzęgłem; Brak hamowania silnikiem;


 
 

Hamowanie wykonujemy zawsze tak samo obojętnie czy jedziemy na suchej nawierzchni, czy na śliskiej.
Wskazówka dla początkujących. (aktualizacja 23.02.12r)
Jak należy prawidłowo posługiwać się pedałem hamulca.

5. Kolejność czynności zatrzymując się (zatrzymując pojazd): 
Przy dużej prędkości - najpierw zaczynamy hamować - w ostatniej fazie - przed zatrzymaniem kilka metrów w zależności od sytuacji, wciskamy sprzęgło, w dalszym ciągu hamując do zatrzymania pojazdu; W takiej kolejności wykorzystujemy hamowanie silnikiem;
Np. Dojeżdżając do sygnalizacji świetlnej, gdy nagle zmieni się sygnał - na światło czerwone.
Gdy sytuacja nam pozwoli i mamy dużo czasu dokonujemy redukcji biegu na niższy, jesteśmy przygotowani do ewentualnej kontynuacji jazdy, po ponownym zmianie sygnału - na światło zielone.

Przy małej prędkości (około 20km/h) jednocześnie wciskamy sprzęgło i hamujemy.
W niektórych sytuacjach hamulec służy tylko do zmniejszenia prędkości - hamujemy nie dotykając pedału sprzęgła.

Ważne.
Hamowanie musi być łagodne i przewidywalne dla pozostałych uczestników ruchu drogowego, jadących za twoim pojazdem, rozpoczynając hamowanie musisz się upewnić w lusterku, w jakiej odległosci znajduje sie pojazd jadący za tobą.


Droga w czasie reakcji 1 sekundy:

30km/h przebędzie drogę 8,3 m
40km/h przebędzie drogę 11,1m
50km/h przebędzie drogę 13,9m
60km/h przebędzie drogę 16,7m
70km/h przebędzie drogę 19,5m
80km/h przebędzie drogę 22,2m
90km/h przebędzie drogę 25,0m
100km/h przebędzie drogę 27,8m
130km/h przebędzie drogę 33,3m 

 

Czas reakcji + droga hamowania =
Droga zatrzymania samochodu na suchej nawierzchni wyniesie:
Przy prędkości  30 km/h - ok. 10 m,  ( od 5m do 15m)
Przy prędkości  50 km/h - ok. 25 m.  ( od 22m do 30m)
Przy prędkości  70 km/h - ok. 50 m,  ( od 45m do 60m)
Przy prędkości  90 km/h - ok. 80 m.  ( od 70m do 90m)

Przy szybkości 110 km/h - ok. 120 m, (od 110m do 135m)
Przy prędkości 130 km/h - ok. 170 m, (od 160m do 180m)
Są to proste obliczenia.

Pytanie testowe - Co ma bezpośredni wpływ na długość hamowania ?

A. Czas reakcji kierowcy
B. Prędkość
C. Nawierzchnia
Przyjmując że samochód prowadzi zawsze ten sam kierowca.

Jedzie zawsze tym samym sprawnym samochodem.
Jedzie zawsze z tą samą prędkością.
To czynnikiem zmiennym jest nawierzchnie (sucha , mokra, oblodzona itd.)
Przyjmując że jedzie zawsze na tej samej nawierzchni.
To czynnikiem zmiennym będzie prędkość.
Pytanie powinno być ułożone bardziej precyzyjnie.

Pytanie testowe - Gdy prędkość zwiekszy się dwukrotnie, droga hamowania zwiększy się: 
a) dwukrotnie
b) trzykrotnie
c) czterokrotnie

Jeżeli pojazd porusza się z prekościa 40km/h to jego droga hamowania wyniesie, 40km/h podzielic przez 10 = 4km/h wynik podnosimy do potegi drugiej co da nam wynik 16m
gdy predkość wzrosnie dwukrotnie to,

80km/h podzielimy przez 10 = 8km/h wynik podniesiemy do potegi drugiej co da nam wynik 64m
64m : 16m = 4
odp. Droga hamowania wzrosnie czterokrotnie.

 

Droga hamowania:

Nawierzchnia sucha 50 : 10 =5 wynik do kwadratu = 25m

 

Nawierzchnia mokra przy 50km/h oblicza się podobnie do wyniku z powierzchni suchej podajesz 50%  czyli 25+12 wynik wychodzi 37m

Nawierzchnia oblodzona przy 50km/h do wyniku z nawierzchni suchej dodajesz 100% wartości
czyli 25m+25m wynik wychodzi 50m 

 

 

6. Pokonując wzniesienie (jadąc pod górę) dopuszczalna jest redukcja bieguna w czasie pokonywania wzniesienia (pod górę) warunkiem jest posiadanie większej sprawności od osoby kierującej pojazdem.
Jadąc pod góre, wszystkie zakrety są bezpieczne, jadąc w dół wszystkie zakręty są niebezpieczne;
Na jakim biegu wjeżdżasz na takim zjeżdżasz, wykorzystujesz hamowanie silnikiem;
Jeżdżąc w ten sposób nie przegrzejesz hamulca, nie spalisz klocki hamulcowe;

 

7. Zakaz patrzenia na dźwignię zmiany biegów, podczas jazdy;

8. Zakaz kręcenia kierownicą gdy pojazd stoi - koła muszą się toczyć ;

9. Obowiązek trzymania i kręcenia kierownicą dwoma rękami w czasie jazdy i postoju mp. przed sygnalizacją świetlną (nie dotyczy: podczas zmiany biegu, zwalniania hamulca awaryjnego, cofając w linii prostej)

 

10. Przygotowanie się do kontynuowania jazdy. 
Zgodnie z opisem poniżej – aktualizacja 17.01.13r
- Stojąc na skrzyżowaniu przed sygnalizatorem na sygnale czerwonym i oczekując na sygnał zielony:
- gdy stoisz pod sygnalizatorem jako pierwsza(y) możesz mieć włączony bieg pierwszy,
- gdy stoisz jako drugi i kolejny, stoimy na luzie, sprzęgło musi być puszczone nie może być wciśnięte;
- powyższa zasada nie dotyczy sytuacji gdy: zatrzymujemy się na stopie, ustąp i do lewoskrętu jadąc drogą z pierwszeństwem, przed przejściem dla pieszych, oczekujemy mając włączony bieg pierwszy, jesteśmy przygotowani do jazdy;
- gdy egzaminator nie zwróci Ci uwagi to znaczy że na kolejnych skrzyżowaniach możesz postąpić podobnie, jeżeli wymaga aby oczekiwać na luzie dostosujesz się do jego oczekiwań i oczekujesz na zielone światło stojąc na luzie.
- gdy wymaga abyś stał z włączonym pierwszym biegiem, stojąc jako drugi lub trzeci, dostosujesz się do jego oczekiwań.




11.Wskazówka - Zachowanie odpowiednich odległości (większych) od pojazdu jadącego przed Tobą - pozwoli Ci uniknąć błędu zatrzymania się na ; przejściu dla pieszych, przejeździe pojazdów szynowych, skrzyżowaniu itd,

12.
Wskazówka - Gdy nie możesz zająć właściwej pozycji na drodze ( np. podczas zawracania na skrzyżowaniu lub miejscu przeznaczonym do zawracania) , poczekaj aż inny pojazd odjedzie i dopiero wjeżdżaj na właściwą pozycję;

 

13. Wskazówka - Brak umiejętności utrzymania właściwego toru jazdy. Gdy tor jazdy pojazdu nie będzie przebiegał środkiem pasa ruchu lub gdy pas ruchu jest szeroki przy prawej krawędzi, czyli pojazd zjeżdża na pobocze lub do środka jezdni, nieustannie będziesz upominany(a) na egzaminie o nieprawidłowości że pojazd pływa po całej jezdni.

14. Ekonomiczna jazda samochodem polega na płynnej jeździe, musimy unikać gwałtownych przyspieszeń i gwałtownego hamowania - pytanie testowe.






7. Wykorzystanie mocy silnika, zapoznaj się z opisem poniżej.









8. Pojazdy o charakterystyce nadsterownej i podsterownej opis poniżej.


 










 

 

Jazda drogą ekspresową i autostradą.

 

 

Jazda z przyczepy.



 

Docieranie – proces wzajemnego dopasowania się wszystkich części mechanicznych samochodu na skutek użytkowania. Obróbka pozostawia zawsze minimalne defekty na powierzchniach części. Wzajemny ruch współpracujących powierzchni powoduje ścieranie tych nierówności. W efekcie samochód w pierwszym okresie eksploatacji może mieć gorsze osiągi. Proces docierania jest zależny od technologii produkcji i dlatego w przypadku każdego modelu przebiega odmiennie. Należy w tym względzie przestrzegać zaleceń producenta. Może się okazać konieczna wcześniejsza wymiana niektórych płynów (np. oleju silnikowego), aby usunąć powstające w procesie docierania drobiny, które mogą uszkodzić powierzchnie mechanizmów.

Okres docierania.
W okresie pierwszych 1500 km należy stosować się do kilku prostych zaleceń.
- ruszanie z miejsca powinno być spokojne,
- jazda samochodem powinna być płynna, z umiarkowaną prędkością i w zakresie umiarkowanych prędkości obrotowych silnika,
- nie jechać długo z dużą prędkością,
- unikać gwałtownego hamowania,
- przez pierwsze 1000 km nie holować przyczepy
Po przejechaniu pierwszych 1500 km można stopniowo zwiększać prędkość i przyspieszenie, aż do maksymalnej prędkości obrotowej.

 

 Kryterium oceniania techniki kierowania jest trudne.
Przykłady:
- Podczas rozpędzania pojazdu włączasz bieg pierwszy zamiast trzeciego – przerwanie egzaminu, stwarzasz zagrożenie pojazd gwałtownie hamuje, a nie włącza się światło hamowania stop.
- Ruszasz na wzniesieniu, pojazd może się stoczyć do 20 centymetrów, jeżeli stoczysz się więcej, a za Twoim pojazdem stoi inny pojazd, egzaminator używa hamulca i kończysz egzamin.
- Wykonujesz hamowanie niezgodnie z techniką hamowania – w tym przypadku powinno być dwukrotnie.
- Pokonujesz skręt w prawo lub w lewo z wciśniętym sprzęgłem – w tym przypadku powinno być dwukrotnie.
- Nieprawidłowo operujesz kierownicą, czyli zła praca rąk na kierownicy – na pewno jest źle nie zdasz egzaminu.
- Zgaśnięcie pojazdu, powinno być dwukrotnie i dotyczyć tego samego zadania egzaminacyjnego.
Np.
Raz pojazd zgasł podczas jazdy pasem ruchu do przodu i tyłu „ na łuku”
Raz zgasł pojazd podczas ruszania na wzniesieniu,
Raz zgasł pojazd podczas parkowania
itd.
- Nieodpowiednio posługujesz się mechanizmami służącymi do sterowania pojazdem - ogólnie.