Technika kierowania pojazdem - Nauka jazdy.

Materiały przeznaczone do Nauka Jazdy kurs na Prawo Jazdy Kat.”B”
Opracowanie wszystkich materiałów – Instruktor nauki jazdy Kat.B  Janusz Stasiaczek – prawa autorskie.  

 

Technika kierowania pojazdem zgodnie z

 

   Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 
z dnia 13 lipca 2012 r. 
w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, .......

 

Komentarz.
W rozporządzeniu została jednoznacznie określona technika kierowania pojazdem, która obowiązuje od 19.01.2013r.

Objaśnienie. 
Materiały w ramkach pochodzą z nowego rozporządzenia.

Spis :

0. Przygotowanie się do jazdy.  
- kolejność czynności,
- ruszenie pojazdem,

- ustawienie kierownicy do skrętów manewrowych lub szosowych,

1. posługiwanie się sprzęgłem:
- wskazówek dotyczące sprzęgła,
- układ nogi,
- kiedy nastepuje moment zasprzęglenia (ciągnięcia ) półsprzęgło,
- ruszanie na wzniesieniu za pomocą hamulca zasadniczego,  
- prawidłowe wykonanie skrętu w prawo lub w lewo na skrzyżowaniu,
2. obsługa dźwigni zmiany biegów:
- układ ręki,
- wskazówki jak prawidłowo włączać poszczególne biegi ( szczególnie bieg trzeci)
- redukcja biegu,
- zmiana biegu w duł,
3. orientacyjny zakres prędkości,
- sposób redukcji biegów, dopasowanie biegu do prędkości,
- zmiana biegu w górę
- zmiana biegu w dół,
4. kręcenie kierownicą:
- prawidłowy układ rąk,
- skręty manewrowe i szosowe,
- ogólne zasady jazdy do tyłu,
- prawidłowa ocena toru jazdy pojazdu – jadąc do tyłu – cofając
5. hamowanie:
- kolejność czynności podczas zatrzymania pojazdu,
- jak należy posługiwać się pedałem hamulca.
- zatrzymanie pojazdu przy małej prędkości,
- zmniejszenie prędkości,
- obliczanie drogi hamowania.
5a Jazda w ruchu miejskim.
6. Respektowanie zasad techniki kierowania pojazdem na śliskiej nawierzchni,
7. Wykorzystanie mocy silnika
8. Charakterystyka pojazdów
- pojazd podsterowny,
- pojazd nadsterowny,
- technika pokonywania zakrętów,
- zakręt zacieśniający,
- zakręt rozluźniający,
9. Jazda w trudnych warunkach

- poślizg, przyczyny, zapobieganie,
10. Jazda drogą ekspresową i autostradą.
- prawidłowa obserwacja drogi,
11. Jazda z przyczepą.
- cofanie przczepą,
12. Jazda w górach
Na podstronie Plan nauczania jest opisany  - sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem - warto przeczytać,

13. Pytania testowe. dotyczące techniki kierowania pojazdem.

 

 

Materiały do nauki: 

 

Przygotowanie się do jazdy.

Wskazówki -  dotyczące uruchamiania silnika: 
    * Upewnienie się, czy dźwignia hamulca postojowego jest zaciągnięta. 

    * Przesunięcie dźwigni zmiany biegów w pozycję neutralną, tzw. "luz" . 
    * Wciśnięcie do oporu pedału sprzęgła (odłączenie napędu od silnika ułatwi jego 
       rozruch, szczególnie w niskiej temperaturze otoczenia), bez naciskania na pedał 
       przyspieszenia (gazu). 
    * Wyłączenie zbędnych odbiorników prądu. 
- przekręcenie kluczyka w stacyjce do pozycji, rozpoczęcia pracy przez rozrusznik.
Uwaga: 
  * Jeżeli przez około 8 - 10 sekund silnik się nie uruchomi, należy przekręcić kluczyk do 
     pierwotnego położenia i spróbować ponownie po odczekaniu około 15 sekund. 

Przed ruszeniem. 
- należy ocenić sytuacja dookoła pojazdu, upewnić się o możliwości jazdy, wykluczyć stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zagrożenie dla zdrowia i życia osób.

Punkt 9 zatrzymanie pojazdu, należy spojrzeć w lusterko - nawyk kierowcy.


Prawidłowe posługiwanie się sprzęgłem,
płynna jazda, bez szarpania.
(prawidłowe puszczanie sprzęgła)

Objaśnienie !!! Moment zasprzęglenia lub moment ciągnięcia jest to moment w którym pojazd zaczyna ruszać - inaczej - półsprzęgło.

Wskazówki dla początkujących !!! 

Dotyczy butów.
Przychodząc na jazdy musimy zaopatrzyć się w wygodne buty, z cienką podeszwą oraz miękką podeszwą. Podeszwa w butach nie może być gruba i twarda nie będziesz czuć pedałów pod nogą, co uniemożliwi płynne ruszanie pojazdem.

Dotyczy - uruchamianie silnika w Toyocie Yaris.

Uruchamiając silnik w Toyocie Yaris, sprzęgło musi być wciśnięte do oporu. Jeżeli nie spełnimy tego warunku uruchomienie silnika staje się niemożliwe, na pedale sprzęgła jest założony czujnik.

Dotyczy - jak szybko wciskać sprzęgło.

Przy zmianie biegu – kolejność;
1 - najpierw
 (1 sekundę wcześniej) szybko puszczamy pedał „gazu”  jednocześnie wciskamy sprzęgło do oporu – energicznie (szybko),  
2 - po wciśnięciu sprzęgła - dokonujemy zmieniamy biegu,
Sprzęgło wciskamy z szybkością dźwięku, nie jest konieczna szybkość światła, tempo żółwia jest niedopuszczalne.

Dotyczy – puszczania sprzęgła przy zmianie biegu na wyższy.
Po zmianie biegu na wyższy- najpierw zaczynamy łagodnie puszczać sprzęgło, w momencie zasprzęglenia (ciągnięcia), zaczynamy dodawać „gazu”


Dotyczy - kiedy puścić sprzęgło, jak kończysz jazdę.
Podczas zatrzymania pojazdu:
1 - najpierw hamujemy, w ostatniej fazie wciskamy sprzęgło do oporu, dalej hamując aż do zatrzymania pojazd - łagodnie;
2 - następnie dźwignię zmiany biegów - ustawiamy w pozycji na luzie;
3 -
dopiero możemy puścić sprzęgło;

Wskazówka>
Gdy nie można włączyć biegu pierwszego lub wstecznego (blokuje się) można puścić sprzęgło i wcisnąć jeszcze raz lub włączyć inny dowolny bieg i ponownie włączyć bieg pierwszy Lub wsteczny.



Ruszanie na wzniesieniu bez użycia hamulca „ręcznego”
Ruszając do przodu na wzniesieniu, możemy ruszyć na trzy sposoby, a pojazd nigdy nie stoczy się do tyłu:
- ruszając z hamulca pomocniczego > opis >
- ruszanie na wzniesieniu po zaciągnięciu hamulca awaryjnego, z tzw. „ręcznego”

- ruszając z hamulca zasadniczego,  

- ruszając tylko ze sprzęgła po wcześniejszym zwolnieniu hamulców, dopuszczalne 0,2m. Wymagane jest opanowanie sprzęgła do perfekcji.


Jak należy prawidłowo puszczać pedał sprzęgła.



W pkt.2 następuje zasprzęglenie (ciągnięcie), najważniejszy moment, w tym punkcie przytrzymujemy sprzęgło i puszczamy jeszcze wolniej aż do pkt.3 - jednocześnie łagodnie dodajemy gazu (zwiększamy obroty silnika).
Moment zasprzęglenia jest to moment w którym pojazd zaczyna ruszać - inaczej półsprzęgło.
Dlatego tak ważne jest wyczucie pkt.2,
w poszczególnych autach pkt.2 może występować na różnych wysokościach.

Wskazówka – puszczając sprzęgło, pieta powinna być oparta o podłogę, stosując taki sposób, możemy precyzyjniej wyczuć moment zasprzęglenia.
Wskazówka - Ruszyć szybko to nie znaczy szybko puścić sprzęgło, tylko dodać więcej gazu.
Wskazówka - Włączając poszczególne biegi np. drugi, trzeci itd sprzęgło puszczamy wyczuwając moment zasprzęglenia identycznie jak przy ruszaniu, puszczając sprzęgło takim sposobem pojazdem nie będzie szarpać.
Wskazówka - Bardzo dużo osób bardzo wolno wciska pedał sprzęgła, następnie ma problem z włączeniem pierwszego biegu.

 

Obsługa dźwigni zmiany biegów w Toyocie Yaris. 
Prawidłowe posługiwanie się dźwignią zmiany biegów w Toyocie Yaris.
W jaki sposób zmieniamy biegi 
w Toyocie Yaris.

Wskazówka dla początkujących !!!  Dotyczy - sposobu zmiany biegów, w jakiej kolejności można zmieniać biegi. 
Zmieniając bieg z jedynki na dwójkę prowadzimy dźwignię w linii prostej, eliminujemy ruch zbędny na luz. 
Identycznie z piątki na szóstkę.
Nie należy kurczowo trzymać dźwignię zmiany biegów, zmieniając biegi, szczególnie z dwójki na trójkę.
Biegi zmieniamy otwartą dłonią.
Unikniemy błędu włączenia biegu pierwszego lub piątego, zamiast trzeciego. 
Układ rąk dla każdej pary biegów jest inny: dla {1 i 2}  dla {3 i 4 } dla { 5 i 6 }
Pytania testowe:
Dzwignia zmiany biegów powinna pracować z lekkim oporem, nie może pracować luźno, ani zbyt ciężko.
Objaśnienie !!!
- pozycja dzwigni zmiany biegów ustawiona na luzie to nazwa potoczna, prawidłowo > pozycja neutralna lub bieg jałowy.


     


Zawsze akcentujemy pozycję na luzie (sekundowe zatrzymanie dźwigni w pozycji luzu) zmieniając biegi np:
- z dwójki na trójkę,

- z czwórki na dwójkę,
- z piątki na dwójkę,
- z szóstki na trójkę, 
- itd.,

( redukcja biegów opisana poniżej)
Proszę pamiętać że sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem jest oceniany na egzaminie, gdy popełnisz dwa te same błędy zakończysz egzamin. Opis na podstronie - Plan nauczania.
Zakaz patrzenia na dźwignię zmiany biegów, zmieniając biegi, podczas jazdy;

   

 

 


Orientacyjny zakres prędkości na poszczególnych biegach jeżdżąc Toyotą Yaris 6 biegową.


Zmianę biegu na wyższy dokonujemy uwzględniając:
- ukształtowanie terenu
- obciążenie auta
- moment obrotowy danego auta
- od mocy silnika
Razem z prędkością wzrastają obroty 
silnika. 
aktualizacja 07.03.2014r
Jeżdżąc Toyotą Yaris 6 biegową silnik 1,3 
biegi możemy zmieniać w zakresie: od 2000 obr/min. do 2600obr/min w zależności od sytuacji.
Na poszczególnych biegach możemy osiągnąć obroty aż do 6000 obr/min , trudno ocenić jaka będzie prędkość na poszczególnych biegach, jedno jest pewne zużycie paliwa będzie ogromne, a żywotność silnika bardzo skrócona.
Przy zmianie biegów posługujemy się obrotami silnika, ale w samochodach nie posiadających obrotościomierza, posługujemy się zakresem prędkości dla poszczególnych biegów. 



Tabela obrazuje jazdę autem, które nie jest wyposażone w obrotościomierz. 
- Pytanie testowe.



Strzałki czerwone wskazują moment przejścia na bieg wyższy, natomiast strzałki niebieskie moment w którym dokonujemy redukcji na bieg niższy.


Jazda autem posiadającym obrotościomierza: (dla początkujących)
Rozpędzając pojazd posługujemy się obrotami silnika.

Zmiany biegu na wyższy wykonujemy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h;

W Toyocie Yaris biegi zmieniamy na wyższy przy 2000obr/min (pod górę do 2500obr/min)

- bieg pierwszy do ruszenia rozpędzamy do około 2000obr/min. prędkość około 20km/h i przechodzimy na bieg drugi,
- na biegu drugim rozpędzamy do 2000obr/min prędkość wzrośnie do około 35km/h i przechodzimy na bieg trzeci,
- na biegu trzecim rozpędzamy do 2000obr/min prędkość 45km/h i przechodzimy na bieg czwarty,
- na biegu czwartym rozpędzamy do 2000obr/min i prędkość 55km/h i przechodzimy na bieg piąty,
- na biegu piątym rozpedzamy auto do 2000obr/min i przechodzimy na bieg szósty,



Redukcja biegu (w dół) posługujemy się tylko prędkością:

- prędkość poniżej 70km/h bieg piąty,
- prędkość poniżej 50km/h bieg czwarty,
- prędkość poniżej 40km/h bieg trzeci.
- prędkość poniżej 30km/h bieg drugi,

Chce jeszcze raz podkreślić że są to prędkości orientacyjne i w poszczególnych autach zakres zmiany biegów może być inny uwzględniając rodzaj silnika: benzyna czy diesel, moc, moment obrotowy, ukształtowanie terenu, obciążenia, sytuacji w ruchu drogowym itd.
Jeździmy w taki sposób aby nie przeciążać silnika, doświadczony kierowca nie potrzebuje ani prędkości ani obrotów, aby prawidłowo zmieniać biegi, słucha głosu swojego silnika.

 

Dotyczy - sposób redukcji biegów, w jaki sposób możemy redukować biegi. 
Przykład:
Biegi możemy redukować:
Przechodząc po kolei z biegu np. czwartego na trzeci, wytracić prędkość, następnie z biegu trzeciego na drugi wytraci prędkość i jeśli sytuacja się zmieni to jesteśmy przygotowani do jazdy, jeśli zmusi nas do zatrzymania to wykorzystaliśmy hamowanie silnikiem.
Gdy sytuacja zmienia się bardzo szybko, najpierw zaczynamy hamować dopiero w ostatniej fazie redukujemy bieg dopasowując do prędkości np:
- np. od razu z biegu piątego na drugi.
czyli bieg możemy zredukować od razu:
z biegu VI na bieg V lub IV lub III lub II i
z biegu V na bieg IV lub III lub II i
z biegu IV na bieg III lub II i
z biegu III na II
jazdę rozpoczynamy od biegu I
Zawsze dopasowując bieg do prędkość gdy prędkość wzrasta i maleje.

Dotyczy - redukcji biegu jadąc z góry, jak zredukować bieg, gdy jadę z góry.
Gdy jedziesz z góry i musisz dokonać redukcji biegu np. przed skrętem w prawo na dwójkę, to przed wciśnięciem sprzęgła musisz użyć delikatnie hamulca !!! ( w zależności od potrzeby, uwzględniając sytuację), ponieważ nie będzie hamowania silnikiem , wciskają sprzęgło rozłączasz napęd i pojazd będzie gwałtownie przyspieszał.


Dotyczy - dopasowanie biegu do prędkości.
- gdy sytuacja zmusiła Cię do zmniejszenia prędkości,
- ponownie zmieniła się i możesz dalej kontynuować jazdę,
- zanim zaczniesz przyspieszać,
- musisz skontrolować prędkość,
- i dopasować bieg do prędkości.


 

Opis powyżej omawia zmianę biegu w dół. 

1. Jadąc na wprost, przed wejściem w zakręt, w odpowiedniej odległości włączasz kierunkowskaz o ile jest wymagany, następnie zmniejszasz prędkość jazdy, dopasowujesz prędkość z jaką jesteś w stanie pokonać zakręt lub łuk drogi - redukujemy bieg dopasowując do prędkości, puszczamy łagodnie sprzęgło przed skrętem. Spełniając tą zasadę, możesz wykonywać skręt w prawo lub lewo na skrzyżowaniu - wykorzystując hamowanie silnikiem;
Zadanie egzaminacyjne arkusz poz.33

1.aZakaz pokonywanie skrętów w prawo lub w lewo na skrzyżowaniach z wciśniętym sprzęgłem! 

Skręt pod kątem 90 stopni przeważnie pokonujesz, redukując bieg do dwójki, ponieważ prędkość jazdy spada poniżej 30km/h;

 


Kręcenie kierownicą,
Skręty manewrowe, skręty szosowe.
Prawidłowa ocena toru jazdy pojazdu – jadąc do tyłu – cofając.
Jak prowadzić pojazd jadąc do tyłu - cofając.
W jakim kierunku kręcić kierownicą – jadąc do tyłu – cofając.

Ustalenie prawej strony pojazdu - ustalenie lewej strony pojazdu.
Podczas cofania – jadąc do tyłu gdy obserwujemy tor jazdy przez tylną szybę, boczną prawą i prawe lusterko.
Gdy tył pojazdu odjeżdża od prawej strony krawężnika lub linii. 
Kierownicę skręcamy w prawo, czyli dokręcamy do prawej  linii lub krawężnika.
Natomiast gdy tył pojazdu najeżdża na linię lub krawężnik, kierownicę skręcamy w lewo, czyli odkręcamy od linii lub krawężnika.
  
Podczas cofania – jadąc do tyłu gdy obserwujemy tor jazdy przez tylną szybę, boczną lewą i lewe lusterko.
Gdy tył pojazdu odjeżdża od lewej strony krawężnika lub linii. 
Kierownicę skręcamy w lewo, czyli dokręcamy do lewej linii lub krawężnika.
Natomiast gdy tył pojazdu najeżdża na linię lub krawężnik, kierownicę skręcamy w prawo, czyli odkręcamy od linii lub krawężnika.

 
Kierownicą kręcimy łagodnie w zależności od potrzeby, obserwując tor jazdy pojazdu i oceniając zachowanie naszego pojazdu. Wymagane jest wyczucie naszego auta.
Jak włączać kierunkowskaz i w którą stronę kręcić kierownicą, po parkowaniu prostopadłym, skośnym i podczas zawracania, osoba dla której jestem instruktorem prowadzący otrzymuje w „niezbędniku dla osoby egzaminowanej” Jakie polecenia można otrzymać od egzaminatora.


Ciąg dalszy..........
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 13 lipca 2012 r.
w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami,

           

 

Ogólne zasady jazdy do tyłu.


Zakaz kręcenia kierownicą gdy pojazd stoi - koła muszą się toczyć ;

 
 
 


Respektowanie zasad techniki kierowania pojazdem na śliskiej nawierzchni. 


Posiadając auto wyposażone w ABS , ESP i super opony zimowe, gdy nie będziemy spełniać poniższych zasad możemy również doprowadzimy do poślizgu:
Jeżdżąc zimą i spełniając poniższe zasady wykluczamy prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg:
Wszystkimi urządzeniami służącymi do sterowania pojazdem posługujemy się z dużym wyczuciem czyli …
Łagodnie dodajemy „gazu” delikatnie używamy hamulca.
Łagodnie posługujemy się pedałem sprzęgła.
Zachowujemy większy odstęp od pojazdu jadącego przed nami.
Hamujemy dwa razy, najpierw sprawdzamy przyczepność, następnie wykonujemy hamowanie właściwe. Przewidujemy dłuższą drogę hamowania.
Do sygnalizacji świetlnej nie przyspieszamy, tylko delikatnie zwalniamy.
Kierownicą kręcimy łagodnie, nie wykonujemy gwałtownych ruchów.
Przy dużym oblodzeniu możemy ruszyć z biegu drugiego.
Hamując pojazdem wyposażonym w ABS nie odrywamy nogi od pedału hamulca, cały czas naciskamy pedał. Hamując pojazdem który nie posiada systemu ABS hamowanie wykonujemy w sposób pulsacyjny, naciskają i puszczając hamulec z bardzo dużą szybkością.

1.b. Zakręt lub łuk drogi, na śliskiej nawierzchni, pokonujemy ze stałą prędkością, dopiero na wyprostowanych kołach przyspieszamy;

1.c. Jeśli jest to tylko możliwe, to pokonując zakręt lub łuku drogi na śliskiej nawierzchni, nie używamy hamulca; 

Pamiętaj - na śliskiej nawierzchni wykorzystujemy hamowanie silnikiem, dlatego zmniejszamy prędkość dokonując redukcji na biegi niższe. Gdy pojazd porusza się w miejscach podatnych na poślizg z włączonym napędem, zmniejsza skłonności pojazdu do utraty przyczepności i wpadnięcia w poślizg, również jadąc na wprost. 


Wskazówka – dotyczy redukcji biegu do dwójki dojeżdżając do sygnalizacji świetlnej i znaku stop.
Dojeżdżając do sygnalizacji świetlnej gdy jest nadawany sygnał czerwony -  redukujemy bieg do dwójki ( gdy mamy odpowiednią ilość czasu) wykorzystujemy hamowanie silnikiem i przygotowujemy się do ewentualnej możliwości kontynuacji jazdy, również dojeżdżając do znaku stop redukujemy bieg do dwójki wykorzystujemy hamowanie silnikiem i uwzględniamy sytuację przed naszym pojazdem, może znajdować się inny pojazd stojący przed drogą z pierwszeństwem, który w każdej chwili może odjechać, gdy mamy włączony bieg drugi możemy bez problemu podjechać do miejsca zatrzymania.

3. Zakaz jazda długotrwałej z nogą trzymaną nad pedałem sprzęgła, w efekcie jazda na półsprzęgle. Oczywiście istnieją odstępstwa od tej zasady gdy dojeżdżamy w miejsca niebezpieczne, przygotowujemy się do zatrzymania.


Wskazówka !!! Dotyczy - Przygotowanie się do ewentualnego zatrzymania pojazdu -
Zasada asekuracji. 
Przenosimy nogi nad pedał sprzęgła i hamulca nie dotykając pedałów, jesteś przygotowana (y) do zatrzymania pojazdu - gdyby sytuacja zmusi Cię do zatrzymania się.
np. dojeżdżając do znaku A7 ustąp pierwszeństwa, przejeżdżając obok przystanku komunikacji publicznej z zatoką w której stoi autobus - przewidujesz że ktoś może wyjść zza autobusu, dojeżdżając do zasłoniętego przejścia dla pieszych itd.

4. Zakaz jazdy na luzie, zakaz jazdy długotrwałej z wciśniętym sprzęgłem; Brak hamowania silnikiem;


 
Hamowanie - prawidłowe posługiwanie się pedałem hamulca.

Kolejność czynności zatrzymując pojazd wykonujemy w zależności od sytuacji:


a) Przy dużej prędkości:
- gdy sytuacja nas zaskoczy i mamy mało czasu, najpierw zaczynamy hamować - w ostatniej fazie - przed zatrzymaniem kilka metrów w zależności od sytuacji, wciskamy sprzęgło, w dalszym ciągu hamując do zatrzymania pojazdu; W takiej kolejności wykorzystujemy hamowanie silnikiem;

np. Dojeżdżając do sygnalizacji świetlnej, gdy nagle zmieni się sygnał - na światło czerwone.
- gdy sytuacja nam pozwoli i mamy dużo czasu dokonujemy redukcji biegu na niższy,
jesteśmy przygotowani do ewentualnej kontynuacji jazdy, po ponownym zmianie sygnału - na światło zielone - wykorzystujemy hamowanie silnikiem.

b) Przy małej prędkości (około 20km/h) jednocześnie wciskamy sprzęgło i hamujemy.
- W niektórych sytuacjach hamulec służy tylko do zmniejszenia prędkości - hamujemy nie dotykając pedału sprzęgła.




Ważne.
Hamowanie musi być łagodne i przewidywalne dla pozostałych uczestników ruchu drogowego, jadących za twoim pojazdem, rozpoczynając hamowanie musisz się upewnić w lusterku, w jakiej odległosci znajduje sie pojazd jadący za tobą.


Obliczanie drogi hamowania.

Kierujacy pojazdem musi wiedzieć jaka jest droga hamowania jadąc z prędkością...

Droga w czasie reakcji 1 sekundy:
30km/h przebędzie drogę 8,3 m
40km/h przebędzie drogę 11,1m
50km/h przebędzie drogę 13,9m
60km/h przebędzie drogę 16,7m
70km/h przebędzie drogę 19,5m
80km/h przebędzie drogę 22,2m
90km/h przebędzie drogę 25,0m
100km/h przebędzie drogę 27,8m
130km/h przebędzie drogę 33,3m 

 

Czas reakcji + droga hamowania =
Droga zatrzymania samochodu na suchej nawierzchni wyniesie:
Przy prędkości  30 km/h - ok. 10 m,  ( od 5m do 15m)
Przy prędkości  50 km/h - ok. 25 m.  ( od 22m do 30m)
Przy prędkości  70 km/h - ok. 50 m,  ( od 45m do 60m)
Przy prędkości  90 km/h - ok. 80 m.  ( od 70m do 90m)

Przy szybkości 110 km/h - ok. 120 m, (od 110m do 135m)
Przy prędkości 130 km/h - ok. 170 m, (od 160m do 180m)
Są to proste obliczenia.

Pytanie testowe - 
Co ma bezpośredni wpływ na długość hamowania ?

A. Czas reakcji kierowcy
B. Prędkość
C. Nawierzchnia
Przyjmując że samochód prowadzi zawsze ten sam kierowca.

Jedzie zawsze tym samym sprawnym samochodem.
Jedzie zawsze z tą samą prędkością.
To czynnikiem zmiennym jest nawierzchnie (sucha , mokra, oblodzona itd.)
Przyjmując że jedzie zawsze na tej samej nawierzchni.
To czynnikiem zmiennym będzie prędkość.
Pytanie powinno być ułożone bardziej precyzyjnie.

Pytanie testowe - 
Gdy prędkość zwiekszy się dwukrotnie, droga hamowania zwiększy się: 

a) dwukrotnie
b) trzykrotnie
c) czterokrotnie

Jeżeli pojazd porusza się z prekościa 40km/h to jego droga hamowania wyniesie, 40km/h podzielic przez 10 = 4km/h wynik podnosimy do potegi drugiej co da nam wynik 16m
gdy predkość wzrosnie dwukrotnie to,

80km/h podzielimy przez 10 = 8km/h wynik podniesiemy do potegi drugiej co da nam wynik 64m
64m : 16m = 4
odp. Droga hamowania wzrosnie czterokrotnie.

 

Droga hamowania na różnych nawierzchniach:

Nawierzchnia sucha 50 km/h: wynosi = 25m

Nawierzchnia mokra przy 50km/h  plus 50%  czyli 25+12 wynik 37m

Nawierzchnia oblodzona przy 50km/h plus 100% czyli 25m+25m wynik 50m 

 

 

Jazda w górach. 

6. Pokonując wzniesienie (jadąc pod górę) dopuszczalna jest redukcja biegu w czasie pokonywania wzniesienia, warunkiem jest posiadanie większej sprawności od osoby kierującej pojazdem.
Jadąc pod góre, wszystkie zakrety są bezpieczne, jadąc w dół wszystkie zakręty są niebezpieczne;
Na jakim biegu wjeżdżasz na takim zjeżdżasz, wykorzystujesz hamowanie silnikiem;
Jeżdżąc w ten sposób nie przegrzejesz hamulca, nie spalisz klocki hamulcowe;

 

 Jazda w ruchu miejskim.

10. Przygotowanie się do kontynuowania jazdy. 

Stojąc na skrzyżowaniu przed sygnalizatorem na sygnale czerwonym i oczekując na sygnał zielony:
- gdy stoisz pod sygnalizatorem jako pierwsza(y) oczekujesz na luzie, odczekujesz chwilę i z odpowiednim wyprzedzeniem włączasz bieg pierwszy,
- gdy stoisz jako drugi i kolejny, stoimy na luzie, sprzęgło musi być puszczone nie może być wciśnięte;
- powyższa zasada nie dotyczy sytuacji gdy: zatrzymujemy się na stopie, ustąp i do lewoskrętu jadąc drogą z pierwszeństwem, przed przejściem dla pieszych, oczekujemy mając włączony bieg pierwszy, jesteśmy przygotowani do kontynuowania jazdy;
Zgodnie z opisem poniżej.



Wskazówka w ruchu miejskim.
- Zachowanie odpowiednich odległości (większych) od pojazdu jadącego przed Tobą - pozwoli Ci uniknąć błędu zatrzymania się na ; przejściu dla pieszych, przejeździe pojazdów szynowych, skrzyżowaniu itd,


- Gdy nie możesz zająć właściwej pozycji na drodze ( np. podczas zawracania na skrzyżowaniu lub miejscu przeznaczonym do zawracania) , poczekaj aż inny pojazd odjedzie i dopiero wjeżdżaj na właściwą pozycję;

 - Brak umiejętności utrzymania właściwego toru jazdy. Gdy tor jazdy pojazdu nie będzie przebiegał środkiem pasa ruchu lub gdy pas ruchu jest szeroki przy prawej krawędzi, czyli pojazd zjeżdża na pobocze lub do środka jezdni, nieustannie będziesz upominany(a) na egzaminie o nieprawidłowości że pojazd pływa po całej jezdni. 


14. Ekonomiczna jazda samochodem polega na płynnej jeździe, biegi zmieniamy w odpowiednim zakresie obrotowym silnika, musimy unikać gwałtownych przyspieszeń i gwałtownego hamowania - pytanie testowe.






Wykorzystanie mocy silnika.









Pojazdy o charakterystyce nadsterownej i podsterownej opis poniżej.


 






Jazda w trudnych warunkach atmosferycznych.




 

 

Jazda drogą ekspresową i autostradą.

 

 

Jazda z przyczepy.




 

Docieranie – proces wzajemnego dopasowania się wszystkich części mechanicznych samochodu na skutek użytkowania. Obróbka pozostawia zawsze minimalne defekty na powierzchniach części. Wzajemny ruch współpracujących powierzchni powoduje ścieranie tych nierówności. W efekcie samochód w pierwszym okresie eksploatacji może mieć gorsze osiągi. Proces docierania jest zależny od technologii produkcji i dlatego w przypadku każdego modelu przebiega odmiennie. Należy w tym względzie przestrzegać zaleceń producenta. Może się okazać konieczna wcześniejsza wymiana niektórych płynów (np. oleju silnikowego), aby usunąć powstające w procesie docierania drobiny, które mogą uszkodzić powierzchnie mechanizmów.

Okres docierania.
W okresie pierwszych 1500 km należy stosować się do kilku prostych zaleceń.
- ruszanie z miejsca powinno być spokojne,
- jazda samochodem powinna być płynna, z umiarkowaną prędkością i w zakresie umiarkowanych prędkości obrotowych silnika,
- nie jechać długo z dużą prędkością,
- unikać gwałtownego hamowania,
- przez pierwsze 1000 km nie holować przyczepy
Po przejechaniu pierwszych 1500 km można stopniowo zwiększać prędkość i przyspieszenie, aż do maksymalnej prędkości obrotowej.

 

 

 

Pytania testowe dotyczące techniki kierowania:

Pojazd z umieszczonym silnikiem z tyłu będzie ?
a) pojazdem nadsterownym,
b) pojazdem podsterownym,
c) nie ma znaczenia

 

Podjaz z umieszczonym silnikiem z przodu będzie ?
a) pojazdem nadsterownym,
b) pojazdem podsterownym,
c) nie ma znaczenia

 

Gdy oś napędowa jest umieszczona z tyłu pojazdu ?
a) pojazdem będzie nadsterownym,
b) pojazdem będzie podsterownym,
c) nie ma znaczenia

 

Gdy oś napędowa jest umieszczona z przodu  pojazdu ?
a) pojazdem będzie nadsterownym,
b) pojazdem będzie podsterownym,
c) nie ma znaczenia,

0. W czasie jednej sekundy przy prędkości 90km/h pojazd przejedzie drogę.
1. W jaki sposób hamować awaryjnie samochodem osobowym wyposażonym w system ABS.
2. Definicja zakrętu zacieniającego.
3. Definicja zakrętu rozluźniającego.
4. Charakterystyka pojazdu nadsterownego w zakrętach.
5. Charakterystyka pojazdu podsterownego w zakrętach.
6. Sposób ustawienia kierownicy do skrętów manewrowych.
7. Sposób ustawienia kierownicy do skrętów szosowych.
8. Układ rąk rozpoczynając skręt szosowy.
9. Przyczyny wpadnięcia w poślizg.
10. Jakie środki ostrożności musimy przedsięwziąć jadąc w trudnych warunkach atmosferycznych np. w czasie mgły.
11. Jakie czynniki musimy uwzględnić przed wejściem w zakręt. 
12. W jaki sposób pokonuje się zakręty występujące bezpośrednio po sobie.
13. W jaki sposób pokonujemy zakręt w prawo - prawidłowy tor jazdy.
14. W jaki sposób pokonujemy zakręt w lewo - prawidłowy tor jazdy.
15. W jaki sposób możemy zwiększyć przyczepność kół przednich.
16. Na czym polega efektywne wykorzystanie mocy silnika.
17. Jak prawidłowo powinno się obserwować tor jazdy pojazdu podczas cofania: jadąc prosto, skręcając w prawo lub skręcając w lewo.
18. Na czym polega właściwe zachowanie się na drogach ekspresowych i autostradach.
19. W jakiej pozycji powinna się znajdować dźwignia zmiany biegów oraz sprzęgło, podczas uruchamiania silnika.
20. Jaka jest kolejność podczas ustawiania fotela kierowcy, w ilu płaszczyznach ustawiasz fotel.
21. Jaka jest kolejność czynności przygotowując się do jazdy.
22. Czy jadąc na półsprzęgle mamy ułatwione panowanie nad pojazdem, czy utrudnione.
23. Jak zachowa się pojazd podczas ruszania na wzniesieniu, gdy za wcześnie zwolnimy hamulec.
24. Zmieniając biegi, dźwignię zmiany biegów trzymamy kurczowo, czy biegi zmieniamy otwarta dłonią.
25. Puszczając sprzęgło, czy pięta powinna być oparta o podłogę pojazdu.
26. Jak prawidłowo powinien być ustawiony zagłówek na oparciu fotela kierowcy.
27. Czy w początkowej fazie opadów deszczu jest większe prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg.
28. Czy obfite opady deszczu mogą doprowadzić do utraty stateczności pojazdu.
29. Czy ruszanie na śniegu z biegu drugiego zwiększy przyczepność kół, czy ruszenie jest łatwiejsze.
30. Czy doprowadzisz do poślizgu gdy siła odśrodkowa przekroczy siłę przyczepności kół.
31. Jeżeli poślizgnęły się tylne koła pojazdu, w którą stronę należy ustawić koła przednie uwzględniając krzywiznę zakrętu.
32. Jeżeli poślizgowi w zakręcie ulegają koła przednie, w którą stronę ustawisz koła przednie uwzględniając krzywiznę zakrętu.
33. W jaki sposób ratować się gdy podczas hamowania dochodzi do zablokowania kół, w samochodzie nie posiadającym systemu ABS.
34. Który element jest odpowiedzialny za utrzymanie toru jazdy przyczepy podczas cofania.
35. Czy droga hamowanie w razie ciągnięcia przyczepy będzie taka sama.
35. Czy leżące na drodze wilgotne liście mogą doprowadzić do poślizgu pojazdu.
36. Czy jazda z otwartymi oknami z prędkością 90km/h ma wpływ na zużycie paliwa. (Tak)
37. Czy dokonywanie regularnych przeglądów technicznych samochodu ma wpływ na zużycie paliwa (Tak)