Technika kierowania pojazdem - Nauka jazdy.

- Obsługa Toyoty Yaris.
- Pytania testowe. 

Zadania egzaminacyjne dotyczące techniki kierowania pojazdem: 

Na placu manewrowy - Arkusz: 
poz.1 - Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu.
poz.1 - Przygotowanie się do jazdy.
poz.2 - Ruszenie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu. 
poz.6 - Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
W ruchu drogowym - Arkusz:
poz. 26 - Właściwa zmiana biegów jazda energooszczędna.
poz. 27 - Hamowanie silnikiem jazda energooszczędna.
poz. 34 - Respektowanie zasad techniki kierowania.
Dotyczy wszystkich poniższych zagadnień.
 

 

   Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 
z dnia 13 lipca 2012 r. 
w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, .......

 Objaśnienie.
tekst umieszczony w ramkach pochodzi z rozporządzenia.

Spis :
1. Przygotowanie się do jazdy  
2. Posługiwanie się sprzęgłem
3. Obsługa dźwigni zmiany biegów
4. Jazda energooszczędna 
5. Kręcenie kierownicą:
- ogólne zasady jazdy do tyłu,
6. Hamowanie
7. Jazda w ruchu miejskim

 

Przypomnienie.
W punkcie 1 ustawiając fotel, proszę pamiętać o ustawieniu wysokości fotala.
Wskazówka.
Przygtowanie się do jazdy kończy się na punkcie 4



Prawidłowe posługiwanie się sprzęgłem, 

płynna jazda, bez szarpania.
(prawidłowe puszczanie sprzęgła)

Objaśnienie !!! Moment zasprzęglenia lub moment ciągnięcia jest to moment w którym pojazd zaczyna ruszać - inaczej - półsprzęgło.

Wskazówki dla początkujących !!! 

 

Uruchamianie silnika w Toyocie Yaris.

Uruchamiając silnik w Toyocie Yaris, sprzęgło musi być wciśnięte do oporu. Jeżeli nie spełnimy tego warunku uruchomienie silnika staje się niemożliwe, na pedale sprzęgła jest założony czujnik.

Przed ruszeniem. 
- należy ocenić sytuacja dookoła pojazdu, upewnić się o możliwości jazdy, wykluczyć stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zagrożenie dla zdrowia i życia osób.

Ruszenie opis:
1. Wciskasz sprzęgło energiczne do oporu.
2. Włączasz bieg pierwszy.
3. Zwiększasz obroty silnika (dodajesz gazu)
4. Jednocześnie zaczynasz puszczać sprzęgło,
5. Do momentu aż pojazd zacznie ruszać,
6. W tym momencie przytrzymujesz sprzęgło na parę sekund.
7. Po paru sekundach dalej całkowicie puszczasz sprzęgło.
8. Po puszczeniu sprzęgła nogę odstawiasz na wspornik obok sprzęgła.



Jak szybko wciskać sprzęgło przy zmianie biegu.

Przy zmianie biegu – kolejność;
1 - najpierw
 (1 sekundę wcześniej) szybko puszczamy pedał „gazu”  jednocześnie wciskamy sprzęgło do oporu – energicznie (szybko),  
2 - po wciśnięciu sprzęgła - dokonujemy zmieniamy biegu,
Sprzęgło wciskamy z szybkością dźwięku, nie jest konieczna szybkość światła, tempo żółwia jest niedopuszczalne.

Puszczania sprzęgła po zmianie biegu na wyższy lub niższy.
Po zmianie biegu na wyższy lub niższy - najpierw zaczynamy łagodnie puszczać sprzęgło, w momencie zasprzęglenia (ciągnięcia), zaczynamy dodawać „gazu”



Zatrzymania pojazdu:
Czytaj - dokładny opis - Hamowanie, 

Wskazówka.
Gdy nie można włączyć biegu pierwszego lub wstecznego (blokuje się) musisz puścić sprzęgło i wcisnąć jeszcze raz, ponownie włączyć bieg pierwszy Lub wsteczny.

 
Zakaz> jazda długotrwałej z nogą trzymaną nad pedałem sprzęgła, w efekcie jazda na półsprzęgle. Oczywiście istnieją odstępstwa od tej zasady gdy dojeżdżamy w miejsca niebezpieczne, przygotowujemy się do zatrzymania.


Jak należy prawidłowo puszczać pedał sprzęgła.





W pkt.2 następuje ruszenie (inaczej -  ciągnięcie, zasprzęglenie, półsprzęgło),
W tym momencie przytrzymujemy sprzęgło na parę sekund.
To jest najważniejszy moment, dlatego tak ważne jest wyczucie pkt.2 
W poszczególnych autach pkt.2 może występować na różnych wysokościach.

Wskazówka – puszczając sprzęgło, pieta powinna być oparta o podłogę, stosując taki sposób, możemy precyzyjniej wyczuć moment zasprzęglenia.



Wskazówka - Włączając poszczególne biegi np. drugi, trzeci itd sprzęgło puszczamy wyczuwając moment zasprzęglenia identycznie jak przy ruszaniu, puszczając sprzęgło takim sposobem pojazdem nie będzie szarpać.
Wskazówka - Bardzo dużo osób bardzo wolno wciska pedał sprzęgła, następnie ma problem z włączeniem pierwszego biegu.


 



Ruszanie na wzniesieniu przy użycia hamulca pomocniczego „ręcznego”

 


Opis dla początkujących.

 

1 - Zatrzymujemy się za pomocą hamulca zasadniczego.
2 - Włączasz bieg pierwszy.
3 - Zaciągasz hamulec pomocniczy (ręczny)
4 - Zwalniasz przycisk (żeby go zwolnić wciskając musisz szarpnąć dźwignię do góry)
5 - Dalej trzymasz dźwignię do góry.
6 - Zaczynasz zwiększać obroty silnika (dodajesz gazu)
7 - Jednocześnie zaczynasz puszczać sprzęgło, do momentu aż pojazd zaczyna ruszać ( przód pojazdu zaczyna lekko podnosić się)
8 - Noga na sprzęgle zatrzymuje się w tej pozycji.
9 - W tym momencie zwalniasz hamulec pomocniczy (ręczny)
10 - Przejeżdżasz kilka sekund z nogą trzymaną w tej samej pozycji.

 

 

- ruszając z hamulca zasadniczego,  




 

 

Obsługa dźwigni zmiany biegów w Toyocie Yaris. 
Prawidłowe posługiwanie się dźwignią zmiany biegów w Toyocie Yaris.
W jaki sposób zmieniamy biegi 
w Toyocie Yaris.

Wskazówki dla początkujących !!! 
Objaśnienie !!!
- pozycja dźwigni zmiany biegów ustawiona na luzie to nazwa potoczna, prawidłowo > pozycja neutralna lub bieg jałowy.
Wskazówka.
Układ rąk dla każdej pary biegów jest inny: dla {1 i 2}  dla {3 i 4 } dla { 5 i 6 }


     


Zmieniając bieg z jedynki na dwójkę oraz z dwa na jeden prowadzimy dźwignię w linii prostej, eliminujemy ruch zbędny na luz. Identycznie z piątki na szóstkę oraz z szóstki na piątkę.


Zawsze akcentujemy pozycję na luzie (sekundowe zatrzymanie dźwigni w pozycji luzu) zmieniając biegi np:
- z dwójki na trójkę,

- z czwórki na dwójkę,
- z piątki na dwójkę,
- z szóstki na trójkę, 
- itd.,

Unikniemy błędu włączenia biegu pierwszego lub piątego, zamiast trzeciego. 

Obowiązek - biegi zmieniamy prowadząc dźwignię zmiany biegów otwartą ręką.


Zakaz - patrzenia na dźwignię zmiany biegów, zmieniając biegi, podczas jazdy;
Kryterium oceniania - Duży błąd na egzaminie.

        

 

 

Zadanie egzaminacyjne Arkusz poz.26

 

26. Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E); w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.

 

 


Obroty i prędkość.
Zmiana biegu w górę  Zmiana biegu w dół.

 Zadanie egzaminacyjne Arkusz poz.27


27. Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania, czyli wykorzystując obroty silnika hamujemy, podczas zwalniania lub zatrzymania pojazdu. 

 

Opis powyżej - zmiana biegu w dół - dotyczy hamowanie silnikiem w różnych sytuacjach:
- dojeżdżając do sygnalizacji świetlnej gdy jest nadawany sygnał czerwony. 
- również dojeżdżając do miejsca zatrzymania w związku z ustawieniem znaku stop lub ustąp pierwszeństwa, 
- gdy jedziesz z góry i musisz dokonać redukcji biegu np. przed skrętem w prawo na dwójkę, to przed wciśnięciem sprzęgła musisz użyć delikatnie hamulca !!! ( w zależności od potrzeby, uwzględniając sytuację)

Przygotowanie się do ewentualnego zatrzymania pojazdu. 
Zasada asekuracji. 

Przenosimy nogi nad pedał sprzęgła i hamulca nie dotykając pedałów, jesteś przygotowana (y) do zatrzymania pojazdu - gdyby sytuacja zmusi Cię do zatrzymania się.
np. dojeżdżając do znaku A7 ustąp pierwszeństwa, przejeżdżając obok przystanku komunikacji publicznej z zatoką w której stoi autobus - przewidujesz że ktoś może wyjść zza autobusu, dojeżdżając do zasłoniętego przejścia dla pieszych itd.

Zakaz pokonywanie skrętów w prawo lub w lewo na skrzyżowaniach z wciśniętym sprzęgłem!  
Zakaz jazdy na luzie, zakaz jazdy długotrwałej z wciśniętym sprzęgłem - brak hamowania silnikiem;

 


 
Hamowanie - prawidłowe posługiwanie się pedałem hamulca.

Kolejność czynności zatrzymując pojazd wykonujemy w zależności od sytuacji:

 


 


Punkt 9 - należy spojrzeć w lusterko - zatrzymanie pojazdu w ruchu drogowym np:
- dojeżdżając do sygnalizacji świetlnej;
- przejścia dla pieszych.
- itd. do innych miejsc zatrzymując pojazd,

Ważne.

Hamowanie musi być łagodne i przewidywalne dla pozostałych uczestników ruchu drogowego, jadących za twoim pojazdem, rozpoczynając hamowanie musisz się upewnić w lusterku, w jakiej odległości znajduje się pojazd jadący za tobą.

 

 

Kręcenie kierownicą, 
Skręty manewrowe, skręty szosowe.
Prawidłowa ocena toru jazdy pojazdu – jadąc do tyłu – cofając.

Ustalenie prawej strony pojazdu - ustalenie lewej strony pojazdu.
Podczas cofania –  obserwujemy tor jazdy w prawym lusterku.
Gdy tył pojazdu odjeżdża od prawej strony krawężnika lub linii. 
Kierownicę skręcamy w prawo, czyli dokręcamy do prawej  linii lub krawężnika.
Natomiast gdy tył pojazdu najeżdża na linię lub krawężnik, kierownicę skręcamy w lewo, czyli odkręcamy od linii lub krawężnika.
   
Podczas cofania – jadąc do tyłu gdy obserwujemy tor jazdy w lewym lusterku.
Gdy tył pojazdu odjeżdża od lewej strony krawężnika lub linii. 
Kierownicę skręcamy w lewo, czyli dokręcamy do lewej linii lub krawężnika.
Natomiast gdy tył pojazdu najeżdża na linię lub krawężnik, kierownicę skręcamy w prawo, czyli odkręcamy od linii lub krawężnika.

  
Kierownicą kręcimy łagodnie w zależności od potrzeby, obserwując tor jazdy pojazdu i oceniając zachowanie naszego pojazdu. Wymagane jest wyczucie naszego auta.


 Prawidłowy układ rąk na kierownicy. 


 

Ogólne zasady jazdy do tyłu.



Zakaz kręcenia kierownicą gdy pojazd stoi - koła muszą się toczyć;
Zakaz kręcenia jedną ręką - przekładamy ręce na kierownicy zgodnie z opisem powyżej.

 

 

 Jazda w ruchu miejskim.

Przygotowanie się do kontynuowania jazdy. 


Stojąc na skrzyżowaniu przed sygnalizatorem na sygnale czerwonym i oczekując na sygnał zielony: 
- gdy stoisz pod sygnalizatorem jako pierwsza(y) oczekujesz na luzie, odczekujesz chwilę i z odpowiednim wyprzedzeniem włączasz bieg pierwszy,
- gdy stoisz jako drugi i kolejny, stoimy na luzie, sprzęgło musi być puszczone nie może być wciśnięte; 
- powyższa zasada nie dotyczy sytuacji gdy: zatrzymujemy się na stopie, ustąp i do lewoskrętu jadąc drogą z pierwszeństwem, przed przejściem dla pieszych, oczekujemy mając włączony bieg pierwszy, jesteśmy przygotowani do kontynuowania jazdy;
Zgodnie z opisem poniżej.

Wskazówka w ruchu miejskim.
- Zachowanie odpowiednich odległości (większych) od pojazdu jadącego przed Tobą - pozwoli Ci uniknąć błędu zatrzymania się na: przejściu dla pieszych, przejeździe pojazdów szynowych, skrzyżowaniu itd, 


- Gdy nie możesz zająć właściwej pozycji na drodze ( np. podczas zawracania na skrzyżowaniu lub miejscu przeznaczonym do zawracania) , poczekaj aż inny pojazd odjedzie i dopiero wjeżdżaj na właściwą pozycję; 

 - Utrzymania właściwego toru jazdy.
Tor jazdy pojazdu musi przebiegać środkiem pasa ruchu lub gdy pas ruchu jest szeroki przy prawej krawędzii. 

 

 


 Rozporządzenie w sprawie egzaminowania.

§ 27.
9) egzaminator zwraca szczególną uwagę na:
 

e) sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem.

Mechanizmami które służą do sterowania pojazdem są:
- pedał sprzęgła 
błędy to: brak płynności, szarpanie, gaśnięcie, oczekiwanie na czerwonym świetle z wciśniętym sprzęgłem, jazda z nogą trzymaną na pedale sprzęgła, niedociskanie sprzęgła do oporu, zbyt szybkie puszczanie sprzęgła po zmianie biegu,
- pedał hamulca 
błędy to: zbyt mocne naciskanie pedału hamulca, brak płynności, brak delikatności, hamujemy zgodnie z techniką kierowania pojazdem - opis na podstronie - Technika.
- pedał „gazu”  
błędy to: gwałtowne dodawanie gazu, brak płynności, falowanie pedałem gazu, ruszanie na zbyt wysokich obrotach,
- dźwignia zmiany biegów
błędy to: szarpanie, brak wyczucia, włączenie np. biegu pierwszego zamiast trzeciego, ruszanie z biegu drugiego, trzeciego, włączanie biegu bez wciśnięcia sprzęgła, niedopasowanie biegu do prędkości, zbyt długa jazda na niskim biegu,

- kierownica 
błędy to: nieodpowiednie operowanie kierownicą, kręcenie jedną ręką, szarpanie, niewłaściwy układ rąk, trzymanie jedną ręką, puszczanie kierownicy włączając kierunkowskaz lub obsłukując wycieraczki, puszczanie kierownicy stojąc,
- hamulec pomocniczy - awaryjny (tzw. ręczny) nieumiejętna obsługa, brak umiejętności zwolnienia hamulca, brak użycia hamulca w razie potrzeby.

 

Egzaminator przerywa egzamin zgodnie z Tabela 1 z powodu.
Poz.17 Spowodowanie znacznego utrudnienia ruchu drogowego z powodu utraty panowania nad pojazdem.

 

 



 

 Obsługa Toyoty Yaris

Ustawienie fotela kierowcy w Toyocie Yaris

        

      

Fotel powinien być ustawiony prawidłowo w trzech płaszczyznach:
- wysokość fotela,
- odległość fotela od pedałów- po wciśnięciu pedału sprzęgła noga powinna być lekko ugięta, musimy mieć swobodę podczas wciskania sprzęgła.
- pochylenie oparcia od kierownicy – opierając się plecami o oparcie, powinniśmy sięgnąć ręką do kierownicy, na umowną godzinę dwunastą.

 

 

 Otwieranie pokrywy silnika -Toyota Yaris („maski”)

    

    

 

 

 

 

 

 Obsługa nawiewu powietrza, klimatyzacji, ogrzewania tylnej szyby - Toyota Yaris.

 

 

 

 

 Regulacja wysokości kierownicy i głębokości (w pionie i poziomie)

 

 

 

 

Obsługa wycieraczki przedniej i tylnej szyby w Toyocie Yaris.

    

    

 

 

 

 Otwieranie szyb bocznych przednich, blokowanie drzwi.

    

 

 

Regulacja wysokości lusterek i reflektorów.

    

 

Poprawne, właściwe, prawidłowe - ustawienie  lusterka (lusterek) w Toyocie Yaris

Prawidłowe ustawienie lusterek, zgodnie z rozporządzeniem jest bardzo ważne, będzie nam bardzo przydatne podczas parkowania równoległego, zawracania z wykorzystaniem infrastruktury drogowej oraz podczas jazdy pasem ruchu do przodu i tyłu (na tzw. „łuku”) oraz podczas zmiany pasa ruchu.
Właściwe ustawienie : 
- lusterek : w lewym i prawym lusterku kierowca powinien widzieć bok pojazdu i obszar przestrzeni za pojazdem, w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem;
Pytanie testowe:
Na jakiej wysokości ustawiamy reflektory pojazdu gdy tył nie jest obciążony ? 
Odp. Gdy tył pojazdu nie jest obciążony wysokość reflektorów ustawiamy w pozycji "0"

 

 

 Rozmieszczenia kontrolek - nowa wersja Toyoty Yaris

 

Pytania testowe 

Kontrola ruchu drogowego.pdf

Pytania z ustawy o kierujcych pojazdami.pdf

Pytania testowe dotyczące techniki kierowania.pdf

Pytania dotyczące budowy pojazdu i wyposażenia.pdf